September 15, 2010 oleh admin

8 Comments

A Warga Dunia

A Warga Dunia

Camilla Smith

Sepintas Lalu A

San Francisco, CA, September 2010

Ini ibu dinamik lima berkembang kanak-kanak berkongsi cintanya perjalanan, membaca, sains dan kekagumannya ibunya sendiri. Camilla berkhidmat sebagai wakil Hal Ehwal Awam Gereja di Kawasan San Francisco Bay, dan dia terus menyumbang kepada masyarakat beliau dengan menjadi pemegang amanah asas Radio Awam Kebangsaan, Perpustakaan Bancroft UC Berkeley, Majlis Antara Agama San Francisco, dan menyumbat Amerika.

Saya membesar dalam keluarga besar dengan tujuh adik-beradik. Tempat saya dalam keluarga itu istimewa kerana saya lima tahun lebih muda daripada saudara seterusnya saya lebih tua, satu-satunya gadis yang dilahirkan di antara empat kanak-kanak lelaki. Sebagai gadis yang paling muda, saya berada di kedudukan yang besar dan sangat dekat dengan ibu saya.

Apa yang ibu anda seperti?

Bagi seorang wanita Mormon era beliau (dia lahir pada tahun 1907), dia adalah seorang wanita bebas, bermakna dia melakukan apa yang dia mahu lakukan. Yang mempunyai banyak kaitan dengan bapa saya, yang mahukan dia gembira. Itulah hadiah yang besar, mempunyai suami seperti itu. Oleh kerana kanak-kanak lebih tua membesar, kami membantu dengan tanggungjawab keluarga dan ibu saya berasa benar-benar percuma untuk perjalanan setiap musim panas dan meninggalkan anak-anak muda dengan bapa saya dan anak-anak yang lebih tua. Ia adalah satu keadaan yang agak luar biasa.

Ibu saya mempunyai tenaga yang sangat besar dan kepentingan dalam banyak bidang. Beliau merasakan bahawa ia adalah hak beliau untuk meneruskan kepentingan-kepentingan. Ibu saya bekerja kerja sepenuh masa semua dalam hidup saya. Dia mengajar sekolah. Beliau juga adalah seorang pemimpin semulajadi yang dilahirkan. Dia adalah seorang penyair, yang diterbitkan tiga buah buku puisi dan lima prosa, ahli Pen Wanita dan merupakan ahli Utah Puisi Society. Apabila dia berada di kolej, Ibu menerima anugerah kecekapan. Dia akan berkata, "Kecekapan adalah yang terbaik, yang paling, yang paling sedikit masa. Masa sentiasa unsur. Anda cuba untuk melakukan yang terbaik anda boleh, tetapi sentiasa ingat bahawa anda tidak boleh terlalu banyak uang masa di atasnya. "

LDS_woman_photo_CSmith3

Saya membesar dengan falsafah ibu saya dan rasa sebenar bahawa saya mempunyai tanggungjawab kepada masyarakat, terutamanya untuk komuniti gereja. Ibu merasakan tanggungjawab untuk semua masyarakat beliau dan kepada Penambahbaikan Persatuan Bersama (MIA) sebagai ahli lembaga umum.

Satu lagi perkara yang beliau amat berbakat pada telah membuat saya merasa bahawa saya adalah anak kegemarannya. Apabila saya bercakap dengan adik-beradik saya, masing-masing mempunyai sesuatu yang mereka terutamanya berkongsi dengan dia, jadi dia mempunyai cara memikirkan apa yang anda berminat supaya anda berasa istimewa. Ia bukan tiruan, dia benar-benar berminat untuk anda. Sebagai contoh, saya disayangi kesusasteraan dan penulisan dan mahu menjadi editor. Apabila saya bekerja untuk The Putnam Publishing Group di New York sebagai pembantu editorial, saya akan menghantar buku-bukunya kami penerbitan. Beliau membaca segala-galanya, dan akan berkata, "Oooh, yang agak seksi."

Anda menghadiri sekolah siswazah di Universiti Columbia pada 1960-an. Bagaimana seorang gadis Mormon dari Utah berakhir di New York City dan bagaimana ia mengubah anda?

Saya pergi pada Kajian BYU Luar Negara untuk Grenoble, Perancis semasa tahun kedua saya di kolej dan yang membuka ufuk saya. Selain itu, kedua-dua ibu dan bapa saya adalah orang yang sangat broadminded. Bapa saya mengambil berat yang paling kira-kira sama ada atau tidak anda seorang yang baik. Ia bukan sama ada atau tidak anda seorang Mormon baik atau telah kaya atau miskin atau berada daripada kelas tertentu. Oleh kerana bapa saya bercakap Sepanyol dengan baik dia diterjemah untuk pekerja asing yang tinggal di dalam komuniti. Dia selalu melakukan itu, jenis senyap-senyap. Ibu adalah lebih banyak daripada orang yang sosial, tetapi dia mempunyai rakan-rakan dari semua lapisan masyarakat dan semua keadaan, dan diuruskan dengan mereka sama rata. Sebagai contoh, dua lelaki tinggal di sebelah satu sama lain dan tidak rakan-rakannya dari kumpulan puisi beliau. Saya masih ingat dia berkata kepada saya, "Oh, mereka mungkin homoseksual. Bukankah terlalu buruk kita perlu melabelkan orang? "Ini adalah awal, mungkin dalam tahun 1960-an.

Pandangan ibu bapa saya membantu saya berasa bahawa saya tidak hanya seorang gadis Mormon, tetapi saya mempunyai ufuk selanjutnya. Saya berasa amat bebas untuk perjalanan dan selepas tahun kanan saya di kolej, saya bekerja untuk Persatuan Kebangsaan Rangkaian Makanan di Washington DC. (Satu kerja penyuntingan). Saya suka kerja saya di Washington TETAPI kawan saya Sally Ann berkata, "Anda perlu datang ke New York, ia adalah tempat untuk anda." Saya berasa, "Baiklah, itulah perkara yang perlu dilakukan." Jadi saya berpindah ke New York.

Saya selalu pergi ke gereja semasa saya tinggal di New York City. Tetapi saya ingat yang mempunyai krisis iman apabila saya berada di sekolah siswazah dan kami belajar sastera. Saya telah mengambil kursus yang dikenali sebagai "Sastera Hitam," dan salah seorang pengarang buku diberikan menulis tentang bagaimana dia telah memberikan sehingga apa yang dipanggil "agama puak" untuk menjadi seorang Baha'i. Mengapa? Kerana dia dilihat Kristian, Yahudi dan Islam sebagai agama suku. Sifat agama puak ialah ia tidak termasuk sesiapa yang bukan sebahagian daripada "suku kaum." Saya fikir tentang itu (dan sudah tentu Mormonisme adalah sangat puak) dan bersetuju dengan beliau bahawa agama adalah puak yang merosakkan. Saya masih ingat berfikir bahawa saya boleh menyerah gereja kerana tidak termasuk lain-lain adalah tidak apa yang Tuhan yang mengasihi akan lakukan. Kemudian saya mula berfikir tentang keluarga dan betapa pentingnya keluarga adalah untuk pembangunan kanak-kanak dan bayi yang jelas tidak akan hidup tanpa keluarga, yang sebenarnya hanya satu suku kecil. Jadi suku itu mungkin tidak masalah. Setiap orang memerlukan keluarga dan suku yang memberi mereka kekuatan, tetapi kemudian kekuatan yang perlu memberi tumpuan di luar suku dan masyarakat daripada cuba untuk menjaga orang berkumpul bersama-sama. Itu benar-benar di teras kepercayaan agama saya. Saya seorang yang sangat agama. Saya seorang Mormon sangat agama. Tetapi tujuan gereja adalah untuk menjadikan manusia kuat untuk mendekati dunia yang lebih besar, dan tidak menjaga kita terpencil dari dunia.

Setiap orang memerlukan keluarga dan suku yang memberi mereka kekuatan, tetapi kemudian kekuatan yang perlu memberi tumpuan di luar suku dan masyarakat daripada cuba untuk menjaga orang berkumpul bersama-sama. Itu benar-benar di teras kepercayaan agama saya.

Apa organisasi lain yang anda telah terlibat dalam selain keluarga anda?

Isu-isu tertentu benar-benar menarik minat saya. Salah satu isu itu adalah belajar apa yang ia adalah untuk menjadi manusia. Ia begitu misteri kepada saya. Saya seorang yang percaya dalam evolusi manusia, jadi saya secara semulajadi mempersoalkan apakah perubahan yang berlaku di antara orang yang anatomi manusia yang wujud untuk satu juta tahun dan apa yang berkembang kira-kira 50,000 tahun yang lalu sebagai manusia moden? Ada sesuatu yang berlaku. Ia mungkin mempunyai kaitan dengan bahasa dan perlambangan. . . sesuatu yang berlaku di dalam otak. Kami anatomi manusia membuat peralatan dari batu mudah yang tidak berubah untuk satu juta tahun. Kemudian sesuatu yang berlaku bahawa kemampuan manusia yang terpengaruh untuk belajar, berinovasi, dan mendapatkan idea-idea baru. Faedah ini kenapa saya seorang pemegang amanah bagi Yayasan Leakey, yang tidak penyelidikan asal-usul manusia dan kajian beruk.

Organisasi lain? Seorang kawan memperkenalkan saya ke Universiti Bancroft Library California-Berkeley khusus untuk membantu mereka dengan surat berita mereka, jadi saya mendapat sangat terlibat dengan Perpustakaan Bancroft di UC Berkeley dan saya menulis surat berita untuk perpustakaan koleksi istimewa mereka. Saya suka jawatan tersebut. Saya suka bersekutu dengan ulama dan penyelidik.

Saya juga seorang pemegang amanah Kebangsaan Yayasan Radio Awam. Untuk usaha itu, saya berminat dalam pendidikan awam dan pendidikan sains di mana kita sedih kekurangan di Amerika Syarikat.

Saya juga suka kerja gereja saya. Saya hal ehwal awam bekerja untuk gereja. Saya dalam jawatankuasa eksekutif untuk San Francisco Bay Area. Ia adalah satu kerja jangka panjang; ia bukan satu kerja yang berubah setiap dua tahun atau lebih. Dengan kerja perhubungan awam, saya membentuk hubungan jangka panjang dalam masyarakat. Saya bekerja mengenai hubungan antara agama dan mengenai hubungan konsulat asing.

Jadi telah ini menjadi tugas yang sukar untuk beberapa tahun kebelakangan ini dengan perbincangan politik baru-baru ini mengenai perkahwinan sama jantina di California?

Ya, tetapi ia adalah satu majlis antara agama. Kami mempunyai Katolik di dalam majlis ini dan umat Islam yang kesemuanya berasa sama seperti Mormon mengenai perkahwinan sejenis. Masyarakat antara agama adalah menarik kerana kita memahami bahawa kita akan tidak bersetuju mengenai isu-isu moral tetapi ada kehangatan dan pemahaman berbeza pendapat.

Sesetengah organisasi antara agama berkata, "Jangan berikan solat atau berkata apa-apa yang akan menyinggung perasaan orang lain." Tetapi kumpulan kami berkata, "Kami mahu ungkapan yang sahih iman daripada anda. Oleh itu, kita mengharapkan anda untuk berdoa di hadapan kita seperti yang anda berdoa dalam gereja atau rumah ibadat anda. Itu merupakan pengalaman yang sangat memerdekakan. "Orang berdoa kepada Allah, dan anda benar-benar dapat memahami apa yang orang lain rasa.

LDS_woman_photo_CSmith2

Ada media negatif begitu banyak dengan Proposition 8 (Akta Perlindungan California Perkahwinan) di gereja kita dan penunjuk perasaan berpiket di kuil. Apabila saya pergi ke mesyuarat lembaga antara agama tidak lama lagi selepas itu, terdapat apa-apa selain ungkapan simpati dan pemahaman bahawa ini adalah satu isu yang amat menyakitkan untuk Mormon. Ahli-ahli majlis yang lain mungkin tidak bersetuju dengan kita, tetapi mereka tidak mahu kita menjadi sasaran permusuhan tersebut. Ia merupakan satu pengalaman yang agak luar biasa bagi saya, terutama kerana saya secara peribadi tidak menyokong Prop 8. Saya fikir keluarga datang dalam bentuk yang berbeza. Tetapi gereja saya menyokong Prop 8 dan saya mewakili mereka dan saya mendapati sokongan masyarakat antara agama untuk gereja saya agak luar biasa.

Anda mempunyai lima kanak-kanak dewasa. Ada tanggapan anda apa ertinya menjadi satu kejayaan berubah seperti yang anda menaikkan anak-anak anda?

Itu satu persoalan yang menarik. Saya beriman besar dalam pendidikan, jadi ia mudah untuk berasa berjaya apabila anda melihat anak-anak anda yang ingin dididik dan kerja dalam bidang seperti perubatan atau pendidikan, tiga anak-anak saya lakukan. Apabila anda mempunyai seseorang seperti anak saya George, yang memberi tumpuan kepada muzik dan tidak lulus dari kolej, mentakrifkan kejayaan adalah lebih keras. Jika apa-apa, dia terang anak-anak kita. Saya memuja beliau dan mahukan yang terbaik untuk dia dan ia agak kehidupan yang keras yang dia pilih.

Kumpulan kami berkata, "Kami mahu ungkapan yang sahih iman daripada anda. Oleh itu, kita mengharapkan anda untuk berdoa di hadapan kita seperti yang anda berdoa dalam gereja atau rumah ibadat anda. Itu merupakan pengalaman yang sangat memerdekakan. "

George telah mungkin mempengaruhi anda dengan cara yang tidak akan berlaku jika semua orang telah mengikuti jalan yang sama dengan anak-anak anda yang lain memilih.

Camiilla in Antarctica

Camiilla di Antartika

Itu betul. Oleh kerana George, saya sebenarnya pergi ke sambutan hangat a. George telah menganjurkan parti sambutan hangat [semua pihak tarian malam] jadi saya pergi. Beliau bertemu saya di pintu dengan penyumbat telinga. Pada akhir terdapat sekumpulan remaja menari sepanjang malam. Komen beliau kepada saya ialah, "Lihat, mereka hanya mahu mempunyai tempat untuk menari."

Anda telah belajar untuk tidak melihat jalan sebagai jalan yang mengehadkan.

Ia jalan yang berbeza; jalan yang kreatif. Saya rasa ia berbahaya kadang-kadang tetapi saya tidak melihat ia sebagai kegagalan. Ia menarik kerana dia jenis mahu menjadi dengan sendiri, tetapi di mana-mana acara keluarga, dia di sana. Beliau sentiasa menghadiri.

Bolehkah anda beritahu saya tentang beberapa tempat yang paling menarik anda telah mengembara?

Baru-baru ini kakak saya Rosemary dan saya pergi ke Antartika, yang hebat. Ia adalah satu ekspedisi dengan National Geographic. Kami pergi pada Zodiacs [bot kembung] daripada ke pantai dan berjalan di kalangan penguin. Kami belajar banyak! Perjalanan adalah satu perkara yang pendidikan. Saya tidak fikir perjalanan adalah tempat untuk pergi hanya untuk duduk; anda pergi untuk belajar sesuatu tentang orang dan kira-kira kawasan itu dan kira-kira sejarah.

Suami saya dan saya pergi ke Mongolia, di mana kami tinggal di khemah-khemah bulat yang dipanggil "Gers". Mongol mempunyai empayar tanah terbesar dalam sejarah. Ia adalah ringkas dan mereka tidak meninggalkan apa Empayar Roma kerana mereka dianggap bahasa suci dan tidak mahu orang lain untuk bercakap bahasa mereka. Mongol terutamanya berminat dalam perdagangan.

Camilla in Mongolia

Camilla di Mongolia

Saya juga adalah seorang penasihat kepada menyumbat Amerika [dunia melaksanakan kaum menari rombongan] dan telah mengembara dengan mereka selama empat tahun. Yang telah terutamanya menarik kerana saya berjumpa dengan orang tempatan yang berkongsi tradisi mereka sendiri. Saya telah ke Sardinia, Slovenia, dan di Selatan Perancis. Kami baru-baru ini mempunyai perayaan di Istanbul dan saya berada di sana selama seminggu dan penari dari Sierra Leone dan Korea Selatan menghadiri (dan tidak seperti tarian mengagumkan!) Penduduk menari Korea Selatan dilakukan adalah dari awal Korea. Korea telah diselesaikan oleh Mongolia dan satu pertiga daripada nama-nama mulia Jepun Korea. Saya tahu bahawa majlis teh Jepun berasal dari Korea, tetapi saya bercakap dengan penari Korea, dan koreografer mereka khususnya, dan meminta beliau di mana tarian datang. Itu adalah wahyu kepada saya, kerana ia jelas sangat kuno dan saya fikir mungkin dari Mongolia. Tarian rakyat jenis balik semua sejarah yang bersama-sama. Apabila anda melihatnya, ia adalah jenis yang gestalt-ia membawa semua bersama-sama.

Telah perjalanan menjejaskan hubungan anda dengan Injil?

Apabila saya mula-mula pergi ke kuil, saya terkejut bahawa candi sangat ritualized dan misteri dan mempunyai kaitan dengan apa yang saya biasanya suka tentang gereja yang adalah bahawa ia adalah sebuah gereja meletakkan dan kita semua cuba untuk membantu antara satu sama lain lebih baik orang. Masa yang lain apabila saya datang ke kuil tersebut, saya berfikir tentang manusia di dalam gua Lascaux yang [salah satu daripada sekumpulan gua di barat daya Perancis terkenal dengan lukisan gua Paleolitik dengannya]. Manusia awal tidak hidup di gua-mereka menggunakan mereka untuk upacara. Ada sesuatu dalam jiwa manusia yang memerlukan majlis dan perlambangan. Benih untuk manusia moden boleh dilihat di gua di Perancis. Apabila saya pergi ke kuil, itulah yang saya fikirkan. Saya berfikir bahawa saya melakukan upacara yang kembali kepada ritual asal. Tidak bahawa majlis kuil kami telah berkembang daripada itu, tetapi yang keperluan kita untuk upacara adalah sebahagian daripada apa ertinya menjadi manusia. Memahami perkara-perkara dari setelah melihat tempat-tempat ini membantu saya untuk memahami ajaran dan amalan gereja.

Sepintas Lalu A

Camilla Smith


LDS_woman_photo_CSmithCOLOR
Lokasi: San Francisco, CA

Umur: 64

Status perkahwinan: Berkahwin

Kanak-kanak: Empat anak lelaki dan seorang anak perempuan

Pekerjaan: Penulis / editor, Pemegang Amanah: Yayasan Radio Awam Kebangsaan, LSB Leakey Foundation, San Francisco Persembahan, San Francisco Konservatori Muzik, Muzik & Menlo, UC Berkeley Perpustakaan Lembaga Penasihat, UC Berkeley Bancroft Library Majlis Kawan, Antara Agama Pusat di Presidio .

Sekolah Dihadiri: BYU (BA), Universiti Grenoble, Perancis (Sijil D'Etranger), Guru College di Universiti Columbia (MA)

Lagu Hymne digemari: "Marilah Engkau bentuk huruf Daripada Setiap Berkat"

Panggilan Gereja Semasa: Bay Area Hal Ehwal Awam Jawatankuasa Eksekutif

Temu bual oleh Selah Miner . Gambar yang digunakan dengan kebenaran.

Kongsi artikel ini:

8 Comments

  1. Margaret Bates
    00:47 pada September 16, 2010

    Saya telah mengenali Camilla selama bertahun-tahun dari masa saya di San Francisco, dan dia adalah seperti yang menarik, indah dan bijak seperti artikel ini akan membawa anda untuk percaya. Selain daripada semua itu, dia merupakan seorang yang penuh belas kasihan dan baik, sentiasa bersedia untuk memberi pinjaman kekuatan untuk mereka yang memerlukan kekuatan atau pemahaman. Saya bangga untuk dikira sebagai salah satu daripada rakan-rakannya.

  2. anon
    05:26 pada September 16, 2010

    Saya ingin saya boleh memenuhi Camilla secara peribadi. Beliau bunyi yang hebat dan saya suka bagaimana bulat dan menerima dia. Ia adalah kemas untuk membaca tentang bagaimana dia berjaya perasaan sendiri tentang Prop 8 dan orang-orang gereja, terutamanya kerana saya mendapati diri saya yang berkaitan dengan bagaimana keadaan beliau. Saya terutamanya suka quote ini "Saya seorang yang sangat agama. Saya seorang Mormon sangat agama. Tetapi tujuan gereja adalah untuk menjadikan manusia kuat untuk mendekati dunia yang lebih besar, dan tidak menjaga kita terpencil dari dunia. "

  3. Terri Wagner
    05:59 pada 21 September 2010

    Camilla mewakili semua yang saya tidak percaya (bukan barangan agama barangan yang lain) yang bagi saya menjadikan dia membaca jauh lebih menarik daripada orang-orang yang berada dalam langkah kunci dengan saya. Adalah penting untuk ingat bahawa puak-puak tidak pernah dalam langkah kunci dengan satu sama lain dan yang sebenarnya kita tidak sepatutnya. Tetapi bagaimana anda boleh terhadap Prop 8 secara peribadi? Kaitan dengan meletakkan tanah, cara ia ditulis, saya tidak pasti. Itu pandangan saya. Saya suka bercakap dengan beliau tentang itu. Saya rasa perbualan kami akan lebih menarik selagi kita kedua-duanya memahami dari awal tidak akan ada apa-apa percubaan untuk mengubah fikiran kita.

  4. Jennie
    10:46 pada 4 Oktober, 2010

    Kerana saya telah menjadi ahli wad beliau untuk 9 tahun yang lalu, saya tahu secara langsung apa yang indah, bijaksana, wanita yang menarik adalah Camilla. Saya benar-benar seronok mendapat tahu lebih baik beliau melalui artikel-terima kasih!

  5. Ray Szczepański
    18:03 pada 7 Oktober 2010

    Barangan yang hebat, akan perlu dibacakan ini sekali lagi.

  6. Kalli
    14:27 pada 2 Jan 2011

    Saya suka segala-galanya tentang wawancara ini dan saya akan senang untuk bertemu dengan kamu.

  7. Sherry
    14:37 pada 27 Jan 2011

    Camilla, anda benar-benar hebat. Saya benar-benar mengagumi bagaimana anda mengimbangi iman anda dengan Rasa ingin tahu yang tanpa henti berfikiran terbuka tentang dunia. Saya pasti percaya bahawa masyarakat yang inklusif (dan masyarakat) adalah lebih kuat dan sihat untuk itu, jadi ia membuatkan mencairkan hati saya untuk dengar anda berkata perkara seperti "keluarga datang dalam pelbagai bentuk." Tuhan memberkati anda. Teruskan kerja yang baik anda!

    PS Apabila saya memohon ke kolej di UC Berkeley, presiden Wanita muda saya memberi amaran kepada saya untuk tidak pergi ke sana kerana "mereka percaya berbeza daripada kami." Saya rasa ini akan membuat anda ketawa.

  8. Robin
    09:54 pada 5 Jun 2014

    Saya suka membaca semula ini. Sebagai seorang mualaf baru di San Francisco, Camilla adalah seperti contoh yang baik kepada saya bahawa gereja dan Injil tidak direka untuk mengehadkan penerokaan saya, tetapi sebaliknya mengarahkan dan mengembangkan ia dengan cara yang indah.

Tinggalkan Jawapan

SEO Powered oleh Platinum SEO dari Techblissonline