24 april 2013 av admin

17 Kommentarer

Refleksjoner om Divine

Refleksjoner om Divine

Fiona Givens

Med et blikk

Som medforfatter sammen med sin mann av den svært populære bok, "The God Who gråter," Fiona Givens har tenkt dypt om Guds karakter og hennes ansvar å søke ut at sanne karakter i Skriften. I dette intervjuet deler hun sine personlige refleksjoner om hvordan hun søker etter Guds sanne karakter, hvordan hennes katolske bakgrunn har hjulpet i hennes forståelse av Kristi betydning, og hvordan hun passerer som hellig kunnskap til sine barn.

Hvordan definerer du teologi? Når vi sier ordet til medlemmer av Kirken, kan det bety enten en av to ting: enten noe som har kommet ned fra Joseph Smith eller andre profeter helt kodifisert; eller, det er den andre belastninger i Mormon trodde nemlig at vi har en åpen kanon og vi bør tenke bredt om hva vår teologi er. Så hva er det med deg?

Jeg definerer det som en vedvarende refleksjon på det guddommelige. I Mormon vilkår, ville det være å ha hjertet ditt hele tiden trukket ut til Herren, på jakt etter den guddommelige overalt, finne fotavtrykk, forlagene ... Tro at alt virkelig vitner om Kristus. Jeg tror det er vårt ansvar som individuelle medlemmer av Kirken, særlig kvinner, til å reflektere over det guddommelige.

Jeg tror min bakgrunn er viktig her. Jeg ble oppdratt som katolikk, og jeg elsker at tro tradisjon. Men grunnen til at jeg ble Mormon er at jeg følte at min tro tradisjon helt skjult Kristus. Han ble skjult av en myriade av helgener og særlig etter hans mor som hadde erstattet ham som mellommann med Gud. Han hadde egentlig mistet sin posisjon som vår forbeder med Faderen og jeg følte at mormonismen sette Kristus front og senter. Holde Kristus i denne posisjonen, men er alltid en kamp; Jeg har vært medlem av denne kirken lenge nok til å vite at det å holde Kristus sentralt i noen tro tradisjon kommer til å bli vanskelig. Jeg tror tendensen til avgudsdyrkelse er universell, og det er fristende å fortrenge Gud med andre tall vi finner mer tilgjengelig, enklere å forholde seg til, eller helter i vår egen skjorten. Men det sømmer seg for oss å holde ham sentralt i vår tilbedelse fordi han er veien tilbake til vår Fader i himmelen.

Jeg virkelig elsker den formaning om at vi må søke Skriftene fordi jeg er enig med Joseph at mange av de klare og verdifulle ting har blitt tatt ut, men jeg er også enig med Edward Beecher [bror av Harriet Beecher Stowe] at mange ting har vært satt i det som faktisk er ondskapsfull. Granske Skriftene er der jeg fokusere min energi; Jeg prøver å gjøre det Joseph ba oss om å gjøre noe som er å finne Guds riktig karakter og egenskaper, fordi, som han sa, det er bare i å vite karakter og egenskapene til Gud at vi kan utøve tro til frelse. Det er stort for meg. Kanon er der vi går for å lære om Gud. Joseph er noe som tyder på, at fordi feil egenskaper og attributter har blitt plassert der, må vi "søk" i Skriftene å finne de attributtene som faktisk er Guds. Teologi, i denne forstand, er derfor strenge, krever stor personlig investering, men belønningen er fantastisk, paradigme skiftende øyeblikk av klarhet og prakt.

Granske Skriftene er der jeg fokusere min energi; Jeg prøver å gjøre det Joseph ba oss om å gjøre noe som er å finne Guds riktig karakter og egenskaper.

Jeg elsker spesielt Åpenbaringen 12. Du har denne vakre bildet av en kvinne med stjernene og månen ... en nydelig syn av denne kvinnen. Hun er gravid, hun leverer sitt barn ... blir barnet tatt opp til himmelen, og da hun igjen å konfrontere dragen. Vi vet dragen er Lucifer fordi Skriften forteller oss at han tok en tredjedel av himmelens hær med ham. Så du har denne kvinnen, som akkurat har blitt levert til barnet hennes, og hun konfrontere Satan på egen hånd. Det er ingen måte at hun kan tåle overgrep. Vers 6 er den siste avgjørende Skriften og på denne dagen da jeg leste det, ble hele mitt univers opplyst av glede og min Weltanschauung ble for alltid forandret. Det var ganske mye som James 1:5 ble for Josef; det tok pusten fra meg: ". Og kvinnen flyktet ut i ørkenen, hvor hun har et sted som er beredt av Gud, for at de skulle gi henne mat der i ett tusen to hundre og seksti dager" Vi leser at hun flykter inn i villmarken - hva vi kaller frafallet - hvor hun er lei av Gud. Kirken er ikke ødelagt, betyr det ikke helt forsvinne. Det trekker underground, der Ånden nærer det. Det var så overveldende for meg: Hvordan ser Gud nærer en kirke i frafall? Hvordan Han nærer en kirke som ikke lenger har prestedømmets nøkler og forordninger? Vel, sender han henne de største filosofer, poeter, forfattere, komponister og tenkere gjennom tidene. Gud skaper ikke ex nihilo; man kan ikke gjenopprette noe som ikke allerede er der; byggesteinene for gjenopprettelsen var alltid der. Jeg mener, det er bare helt utrolig.

For meg, som var begynnelsen på en alvorlig teologisk studie av Josefs storsinnet sjel. Joseph sa en gang: "Hvis presbyterianere har sannheten, omfavne det. Hvis metodistene, har sannhet omfavne det også. Få alt det gode i verden hvis du ønsker å komme ut en ren Mormon ". Sannhet og skjønnhet ble aldri tatt fra verden og Josef fikk gjenopprettelsen som akkurat dette: "i begynnelsen av den stiger opp og komme frem min kirke ut av ørkenen klare som månen, og som solen, og forferdelig som en hær med bannere "(L & p 05:14). Er ikke det revolusjonerende? Det endrer fullstendig vårt syn på hva frafallet var. Det var en hage hvor godhet, skjønnhet og sannhet ble næret før de var klar til å komme frem for å bli gjenforent med Prestedømsnøkler og forordninger nå restaurerte.

LDS_woman_photo_Givens2

Det er en del av min forståelse av teologi: å gå sannhet-jakt. Vi kan finne sannheten overalt. Vi vil også finne det blandet med en rekke usannheter. Jeg tror det er viktig for oss å innse at frukten til kunnskap om godt og ondt var på det samme treet og ikke i ulike frukthager. Vi vil finne sannheten ofte i svært mørke steder. Jeg tror det var Brigham Young som sa vi bør være forberedt på å gå til helvete for å finne sannheten om nødvendig. Det er en fantastisk, ekspansiv pålegg gitt oss av Joseph og Brigham-gå ut og bringe sannheten hjem til vårt menighets til våre liv.

Når du sier du har studert Åpenbaring og søkte etter ting både utelatt og malevolently satt i, hva slags verktøy brukte du?

Det er et vakkert skriftsted i Lære og pakter som oppfordrer oss til å søke visdom ut av "de beste bøkene." Min utdannelse har ikke bare brakt inn i livet mitt en rekke av de beste bøker, men det har også lært meg å bruke verktøyet for nært , tekstlig lesing med å undersøke dem. Dette er det samme verktøyet jeg bruker når du søker Skriftene. Jeg har funnet, gjennom år med intense studier, sannheter i disse flotte bøker som har gjenklang hos meg som har sannheten i Skriften. Faktisk finner jeg de samme sannheter artikulert i de beste bøkene, men ofte mer veltalende og dypt. Min skriftstudium på egen hånd ville være en ufruktbar bedriften var det ikke for de åndelig innsiktsfulle og begavede forfattere som har kommet inn i livet mitt og som har tanker, ideer og uttrykk jeg verdsetter.

For eksempel, hadde det ikke vært for Victor Hugos "Les Misérables", og hans vektlegging av et slag, barmhjertig, kjærlige og ømme Gud, jeg har kanskje ikke funnet den sårbare Gud avbildet i Moses 7. Tror jeg at denne Gud har lidd stor urettferdighet i hendene på forfatterne av Det gamle testamente, som har lykkes portrettert ham som sint folkemord selv. Men jeg tror av hele mitt hjerte og sjel at Julian av Norwich snakker sant når hun sier at hun så Gud og: "Jeg så sannelig at oure Lorde var nevyr vred [sint] heller nevyr skal. For han er Gud, er han god, han er sannheten, han er kjærlighet, han er pees [fred], og hys kanskje, hys visdom, hys charyte [veldedighet] ... sufferythg hym nott å være vred [ikke tillater ham å være sint] "(De visninger av Julian av Norwich, redigert av Denise N. Baker, 64, parentheticals mine). Hvis man ser hardt nok, kan man finne Hugo og Julians Gud i Det gamle testamente. Under blod og røyk Kanaan kjører ledemotiv som Guds hånd rakt ut. Han satt sitt hjerte mot oss og han forblir tro mot den pakt Han gjorde å elske oss alltid, og å veilede våre snubletrinn, etter hans kjærlighet som overgår all forstand, tilbake til ham.

Når du var oppdage disse sannheter gjennom nærlesning og ved hjelp av ånden, hvordan fikk du skille mellom noe som ikke nødvendigvis er tilgjengelig for å bli utdypet, og de tingene som du kan være fri til å expostulate på? For eksempel er det diskusjoner i dag om å identifisere kjernen lære og skille det fra ting som vi nettopp har bygget kulturelle barrierer rundt. Hvordan vet du i ditt eget liv forhandle disse punktene mellom kjerne lære og identifisere gjerdene som har blitt bygget opp rundt at kjerne lære?

Som mormoner, vi noen ganger anser oss å være en del av en stamme. Jeg anser ikke meg selv for å være en del av en stamme, kanskje fordi jeg ikke vokste opp Mormon i det vestlige USA. Og jeg setter pris på det. For meg etiketten "stammen" er så avgrense og begrense-en liten gruppe med personer som alle andre er "de andre"-separat. Evangeliets budskap, slik jeg forstår det, er universell i sin søknad og anke likt. Mens jeg har bodd i USA i over 30 år, er det mine tidlige år som vokser opp i Øst-Afrika, vokser opp katolske og være utdannet i England som har informert den måten jeg kommuniserer med mormonismen og verden generelt. Og min kjærlighet til min arv og mitt medlemskap i evangeliet om Jesus Kristus, har gitt meg et interessant perspektiv, du kan kalle det en vegg som skal sitte-som jeg kan se inn i amerikansk mormonismen og sin kultur på den ene siden og inn i resten av verden på den andre. Dessverre, etter min mening,-kanskje som et resultat av denne "tribal" perspektiv, mormonere har masket ting kultur med ting doktrinære. Så mye, at det nå er vanskelig å frigjøre doktrinen, noe som er verdifullt fra den kulturelle, som ikke er det, i alle fall ikke til noen utenfor kulturen (stammen). Imidlertid tror jeg det er viktig at vi skiller de to, fordi den grunnleggende lære er universell, men kulturen er ikke. Kultur, etter min mening, gjør kjernen læren vanskelig tilgjengelig. Joseph ga oss nok kjerne læren til å styrke oss til å utforske det. Hver person, som han sa, bør stå fritt til å få tilgang til grunnleggende lære og bruke den til sitt liv i hva kultur hun lever og elsker. Men vi må innse at den ene er livgivende, er den andre ikke.

Jeg hadde noen fantastiske kvinnelige mentorer i Kirken når jeg først begynte, utrolig sterke kvinner, og jeg husker å ha hørt dem utlegge læren i stavs-og menighetsnivå. Jeg ble imponert av det. Det var en kvinne spesielt på en konferanse jeg gikk til som snakket utelukkende om Kristus. Og, kanskje det var unntaket fra regelen som er grunnen til at det stod ut til meg så mye, men jeg bestemte meg for at jeg ønsket å være den slags kvinne. Jeg ønsket å engasjere seg i Skriften som hun hadde, siden det var tydelig at hun hadde noen virkelige Skriftens tyngde når det kom til en forståelse av Kristus. Innholdet var noe hun hadde sanket seg selv; hun hadde forfulgt dette kurset på egen hånd. Jeg ble imponert av det. Jeg husker at jeg tenkte: Denne kvinnen har engasjert med Skriftene med rigor. Jeg ønsker å gjøre det.

Jeg har også opplevd kvinner som har forsøkt å elske meg, men fant det veldig vanskelig fordi det var kulturelle ting om Kirken om hvilke jeg steilet. For eksempel, jeg er ikke en stor speider fan. Hvis mine gutter ønsket å gjøre Scouts, bra for dem. I støtte dem og ga dem med materialene. Men da jeg passerte en søster i butikken og hun fortalte meg at hun var på hennes siste merit badge - noe som betyr at hun var selv identifisere seg med hennes siste sønns egne speiderarbeidet - Jeg ble lamslått. Nei, jeg hadde ikke tenkt å gjøre fortjeneste badge ting selv! Jeg husker spesielt var det en tid da mine gutter var svært lite, og det var en Cub Scout møte eller noe, men de var ute i hagen å spille ball med sin far. Og jeg hadde en beslutning om å gjøre: Må jeg bryte dem opp, sette dem i bilen og ta dem til deres Cub Scout møtet, eller må jeg la dem i hagen å spille ball med sin far? Som er mest viktig for guttene mine? Jeg bestemte meg for at det å spille ball med sin far var viktigere.

Jeg tror at bestemmes min posisjon derfra ut. Speiding er ikke en læremessig problem, men jeg har blitt irettesatt av medsøstre (ikke prestedømsbærere interessant nok) fordi jeg ikke trenger mine sønner til å delta. Roten til mange av mine beslutninger om vår involvering med Kirkens programmer har vært dette: hvis noe forstyrret familie tid, ble det vurdert og hvis ikke anses gunstig, ble det droppet. Jeg har hørt søstre stå opp i kirken og si at de fremmer en kirke-tjenesteorientering i sine hjem. Men så har jeg også hørt Brødre råd omvendt-at programmene er her for å støtte oss. I min erfaring, har de to motstridende synspunkter blitt forvirret i alle fall på menighetsplan. Jeg vet at jeg følte bakvasket, kanskje det er et for sterkt ord ... men jeg ble beskikket som noen som har aktivitet og grad av rettferdighet ble dømt på grunn av min vekt på betydningen av familiens tid.

LDS_woman_photo_GIvens3

Jeg tror helt ærlig at er en avgjørelse hver forelder-ja, alle av oss-behovet for å gjøre: hva er læremessig? Hva er egentlig frelsende? Og det er mange aktiviteter der vi er engasjert som kirkemedlemmer som ikke er det. Vi må få lov til å velge selv. Disse søstrene som følte det påhviler dem å føre meg tilbake til deres spesielle banen vil trolig bli overrasket over hvor påtrengende og smertefulle jeg fant sin gjeter.

Hva kan kvinner gjøre i dag for å ta en større ledelse i våre teologiske undersøkelser? Hvordan har du fortært og fordøyd så mye litteratur mens oppdra seks barn? Antagelig du leste mens du hadde barn hjemme. Hva kan vi som kvinner gjør i dag for å gjøre en bedre jobb med det selv?

En av de viktigste tingene vi gjorde som en familie, og en av grunnene til at jeg droppet så mange kirkelige aktiviteter leste sammen. For meg, som familiær middag etterfulgt av å lese for barna mine hver kveld var avgjørende. Det var hellig. Jeg tillot ingenting å komme i veien for det, vel, helt til de var eldre og nødvendig ferrying begynte. Jeg introduserte mine barn til fenomenale litteratur. Vi leser alt av CS Lewis 'bøker, leser vi Beatrix Potter, Tolkien, de Lloyd Alexander bøker ... alle ut høyt. Starter når de var veldig, veldig lite. Vi avsluttet den siste av Ringenes Herre trilogien like før min eldste sønn reiste på misjon. Faktisk, jeg var så opptatt på den tiden, at min mann, tok Terryl over og min siste visjon av Nathaniel før han forlot oss var av Terryl lese de siste kapitlene til ham over boller av deres favoritt iskrem. Og selvfølgelig leser vi alle Harry Potter bøkene. Vi leser dem på engelsk og amerikansk! Mine barn ville følge med i den amerikanske versjonen å påpeke avvikene.

JK Rowling, etter min mening, er en profetinne. Jeg tror bare at kvinnen er strålende. Hvis du tenker på den sekulære tidsalder hvor så mange barn blir oppdratt, ideene til selvoppofrelse, kjærlighet, lojalitet, godhet ... de blir ikke lært våre barn. Jeg tror hun bare samlet dem alle opp og gjennomsyret av hennes bøker i disse dydene. Refrenget i huset vårt som gikk forut for time eller to av lesningen var: "Mamma, er det Harry Potter tid ennå?"

Så de ble gjennomsyret av litteratur. Jeg husker ikke å bli lest for som barn, men jeg elsket å lese og lese grådig. Når det er sagt, det var veldig vanskelig for meg å fordøye noe av reell substans meg selv når mine barn var små. Jeg var for utmattet. Hjernen min sluttet å fungere når de ble gjemt i sengen. Kanskje det er derfor det var så viktig for meg å lese for barna. Det var den eneste måten jeg kunne fordøye noe selv. Men jeg trodde det gikk veldig bra faktisk. Det var noen bøker jeg sannsynligvis ikke ville ha lest, som Brian Jacques "Redwall"-serien, og jeg kan meget godt ha gått glipp av den "Harry Potter"-opplevelse hadde jeg ikke mine barn i tankene.

En klok kvinne en gang gjentok denne sannheten til meg: at det er tider og årstider, og som kvinner, bør vi kaste oss inn i dem med velbehag fordi de ikke vare lenge. Nei, egentlig, tror vi at våre små-barn-tid med konstant rengjøring og oppmerksomhet, og aldri være i stand til å bære noe ganske aldri kommer til å ende. Det gjør det. I løpet av et øyeblikk. Nå som barna mine er vokst, jeg synes jeg har mye mer tid til å vie til litterær utforskning. Jeg har nettopp avsluttet en grundig studie av Julian av Norwichs Forestillinger og er for tiden leser Edward Beecher er Concord of the Ages og Margaret Barker to-volum avhandling med tittelen The Mother of Herren. Jeg har også avsluttet en grundig studie av Miltons Paradise Lost, majestet som jeg ikke var i stand til fullt ut å sette pris som en tenåring. Mitt motto er: "Hvis det er vanskelig å lese, er det antagelig verdt å lese."

Det blir sagt jeg tror også at kvinner må hoppe på båten for å bli teologer. Vi må forstå våre Skriftene. Vi må forstå de søte evangeliets læresetninger. Det er vårt ansvar å lære oss selv og å lære våre barn. Jeg følte veldig sterkt at undervisningen av mine barn var mitt ansvar. Som mor til seks dyrebare barn, ble det gitt til meg for å sikre miljøet i vårt hjem. Og jeg følte dette som en guddommelig mandat: Jeg fikk dette universet som var mitt hjem, for å skape et trygt sted - en oase - for mine barn å beskytte dem fra det onde-å utsette dem for det gode, det sanne og det vakre . Det er derfor litteratur spilt en så stor rolle. Jeg har også vist veldig nøye hva TV-programmer og filmer vi så på som en familie. Det er ikke å si at jeg var ortodoks på noen måte. Vi har sett det jeg anses å være gunstig og / eller hyggelig for familien. Igjen, følte jeg sterkt at sikre familiens trivsel var mitt ansvar, min høyre, min plikt.

Jeg tror at kvinner må hoppe på båten for å bli teologer. Vi må forstå våre Skriftene. Vi må forstå de søte evangeliets læresetninger. Det er vårt ansvar å lære oss selv og å lære våre barn.

Våre søndag etter kirketid diskusjoner var svært viktig fordi Terryl og jeg kunne fastslå hva barna ble undervist i grunnskolen og ungdomsklasser og forsiktig riktig hvis det er nødvendig. Det var spesielt viktig for meg, som en mor, å være veldig klar over Skriftene og har en familiær stemning og kunnskap om dem, så når mine barn sa: "Læreren min lærte meg dette:" Jeg kunne støtte det eller rette det opp. Min manns kunnskaper om Skriftens posten er fenomenal, men jeg følte også vekten av at ansvaret for å lære og for å omdirigere. Både Terryl og følte det vår hellige plikt som foreldre å sørge for at våre barn var lærer riktig lære. Det er ikke å si at jeg tror vår kunnskap er ugjennomtrengelig for feil. Vi gjør det beste med det vi har og de begrensende paradigmer hvor vi svømme.

Et eksempel er Visdomsordet. Det virker som en ufarlige ting. Men da datteren min sa til meg: «Vår venn er en dårlig person fordi han er røyking," Jeg innså at jeg måtte korrigere henne falske forestillingen. Vi hadde en rask diskusjon om hvordan røyking er ikke en ting som gjør at folk dårlig. Det er skadelig for helsen, ja, men vår venn er ikke en dårlig person for å røyke. På den annen side, hvis vi røkt vi ville ha krenket en pakt om at vi har gjort for å holde Visdomsordet, og vi ville være ansvarlig for at brudd. Det var min hellige ansvar å sørge for at mine barn var å lære riktig lære i hver innstilling.

Det høres ut som du føler morsrollen er en rik mulighet for LDS kvinner til å utforske og utvide teologi.

Ja og nei. Mødre har en rik mulighet, men så gjør alle de andre fasene av en kvinnes liv-teenagehood, single, enkestand og alle de andre "hoods" i mellom. Det sømmer seg fortsatt alle kvinner i Kirken for å være teologer. På ett eller annet tidspunkt finner vi oss selv i undervisnings kall. Faktisk er de fleste av de kall vi vil bli bedt om å engasjere bære instruksjon på ett eller annet nivå-Primær, søndagsskole, Unge kvinner, Hjelpeforeningen. Vi befinner oss i pedagogiske roller i og utenfor hjemmet, i og utenfor kirken. Utdanning tar på utallige former. Vi utdanner i måten vi samhandler med våre overordnede på jobben, med våre kolleger, med de lavere ned arbeidsplassen rung. For alle disse grunner, så vel som for våre egne, personlige oppbyggelse, trenger vi å være investert i å utforske vår lære og våre skrifter.

Det var min hellige ansvar å sørge for at mine barn var å lære riktig lære i hver innstilling.

Som jeg nevnte tidligere har jeg også blitt oppløftet og beriket av de ikke-kanoniske bøker jeg har lest og fortsette å oppdage. Margaret Barker har oppmuntret min leting etter den Feminine Divine gjennom sitt eget arbeid om emnet. Snakk om en skattejakt! Diskusjonen Visdoms i Ordspråkene er svært provoserende, for eksempel. Visdom er personifisert som en "hun", og da har vi denne magiske shift hvor "hun" blir "I". Og hun snakker: "Jeg var i begynnelsen ..." Og det er så minner om språket i Johannes 1 Deretter er det hele revurdering av rollen som Eva.. I vår tro tradisjon er hun avbildet som den store heltinne av den menneskelige familie. Det var hennes mot og initiativ som flyttet menneskeheten fremover i sin fremgang å vende tilbake til Faderen. I vår tro tradisjon hennes initiativ feires, og hun blir æret som mor til menneskeheten. Hun er ikke lett co-valgt inn i en luguber ordningen. Hun veier fordeler og ulemper ved å spise av frukten av treet til kunnskap om godt og ondt, og hun velger. På hennes velger Gud gjør dette utsagnet: ". De har blitt som en av oss" Med hennes høyde til rollen som heltinnen og forkjemper for menneskeheten, er alle kvinner likeså forhøyet. Det er fantastisk befriende og styrkende. Dette alene ville gjøre meg stolt av å være medlem av The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. Men det er så mye i tillegg!

Hva betyr det for deg å ha en kvinnelig evige identitet?

Jeg føler empowered av min kvinnelige evige identitet. Dette påvirkes sterkt av vår tro på en himmelsk mor. Som resonerer med meg. Virkelig, kan man ha en himmelsk Fader og en himmelsk Son uten en himmelsk mor?

Jeg har alltid hatt en veldig god følelse av selvtillit uansett; det kan ha hatt å gjøre med det faktum at jeg var utdannet i en all-female miljø. Jeg kom ut av det hele lærerikt erfaring med en veldig sterk følelse av styrken av min identitet som kvinne. Jeg kommer også fra et historisk og religiøs tradisjon for sterke kvinnelige ledere fra Queen Boudicea til Mor Teresa. Så, kommer inn i LDS tro tradisjon og deretter møte himmelske Mor var en bekreftelse på alt jeg allerede følte. Jeg vil faktisk si at min bakgrunn skapt i meg en følelse av overlegenhet snarere enn likestilling. Jeg tror dette er grunnen til at Eve resonerer så sterkt med meg som gjør Adams skildringen av henne i Miltons Paradise Lost. For oss skolejenter, unge menn viste seg å være uvurderlig dansepartnere, og hvis de har lagt til noe forståelig for samtalen, det var alltid en pluss.

Som er nok derfor jeg aldri har falt for myten om ufeilbarlige ledere heller. Jeg tror det er en veldig farlig oppgave for oss å airbrush våre profeter og preste ledere. Brigham Young selv sa, "Jeg er mer redd for at dette folk har så stor tillit til sine ledere at de ikke vil spørre for seg av Gud om de er ledet av ham. Jeg er redd de slå seg ned i en tilstand av blind selvsikkerhet. La hver mann og kvinne vet, av hviskende av Guds Ånd til seg selv, om deres ledere går i bane Herren dikterer, eller ikke. "Det er ekstraordinært. Jeg begynner å bekymre deg når jeg ser oss å sette andres ansikter opp på våre vegger i stedet for Herren.

Det er interessant for meg at du har all denne tilliten som en kvinne, og du elsker den feminine guddommelige, og likevel var det over-viktigheten av Maria i den katolske tro som varslet deg til den troen mangler. Religionen som hadde satt en kvinne i forkant ble faktisk mistenker nettopp på grunn av det. Det viser meg at å sette Kristus i forkant er faktisk en kjønnsnøytral løsning å fokusere på de tingene som er viktigst.

Absolutt. Som en skolejente, mine historiske og litterære interesser var, i stor grad, sentrert på første verdenskrig. Wilfred Owen og Siegfried Sassoon har vært to av de mest innflytelsesrike poeter i mitt liv med sine nakne skildringer av krig. Når "blomsten" i Europa ble meiet ned til hvem var disse unge mennene gråt i deres død dødskamp? Det var ikke deres fedre. Det var deres mødre. Vi har, med det feminine, denne ideen om selvoppofrelse og barmhjertighet og kjærlighet og alle de vakre attributter som Kristus selv illustrerer. Han er en av dem som både menn og kvinner kan gå for trøst og forståelse. Men jeg tror også det er veldig interessant at han er stort sett omgitt av kvinner, og at det til en kvinne ser han først når han er oppstanden. Jeg finner Kristi fokus på kvinner spesielt styrke. Veien til Golgata, det evangeliene notat, er foret hovedsakelig av kvinner. Det er denne sårbarheten i Kristus som vi er spesielt tilpasset kvinner. Vi, mer enn menn, kanskje, forstå hva det er som å være sårbar. Og mens menn også kan sette pris på hans sårbarhet-Edward Beecher og Dietrich Bonhoeffer er gode eksempler-det er kvinner som anerkjenner den guddommelige sårbarheten for den frelsende kraft som det er. Jeg blir påminnet om Charles Dickens 'kraftfullt flytte skildring av Nancy i Oliver Twist. Kristi hele livet er en handling av sårbarhet, fra fødselen til hans død, og for meg som en kvinne som resonerer veldig sterkt.

Er det noe annet du ønsker å dele?

Jeg føler at kvinner i Skriftene er der for å bevise at Herren virker ikke i noen fast mønster. Og fordi de trosser mønster-making, er de tegn på at Herren når ut til dem du minst venter.

Så snart vi begrense oss til en bestemt form for avslørende mottak, klarer vi å se Gud i våre liv. Jeg tror kvinnene i Skriftene bevise at Gud bryter mønstre! Det er som om han sier: Ikke fall inn i et mønster fordi du vil miste synet av meg. Hvis alt vitner om Kristus, må vi være i stand til å se Hans Nærvær reflektert i utallige måter. Når vi blir for komfortable i våre paradigmer, som er det tid for et skifte. Herren ønsker at vi skal lete etter ham i kaos og lidelse som ofte er vår livserfaring. Det er da den åpenbaring kommer, og vi opplever at vi er elsket av noen som sårbar skjønnhet trekker oss til ham med en uendelig og kjærlig kraft. Det er da vi ser Guds milde ansikt alle rundt oss, "nydelig i lemmer, og nydelig i øynene ikke hans ..." (Gerard Manley Hopkins)

Med et blikk

Fiona Givens


LDS_Woman_photo_GivensCOLOR
Sted: Richmond, VA

Alder: 55

Sivil status: Gift med Terryl Givens

Barn: Six: 32,30, 28, 26, 24, 20

Yrke: Selvstendig lærd, co-forfatter av "The God Who gråter"

Skoler Deltok: University of Richmond-BA i tysk og fransk, MA i European
Historie

Favoritt Hymn: "Gud er kjærlighet" arrangert for kvinner

Intervju av Neylan McBaine . Bilder brukt med tillatelse.

Del denne artikkelen:

17 Kommentarer

  1. katie88
    09:32 på den 25 april 2013

    En utsøkt intervju. Takk, takk, takk!

  2. Robin
    10:14 på den 25 april 2013

    Hva en flott og innsiktsfulle intervju. Det gir meg lyst til å bli bedre og utdanner meg til å vite at jeg kan.

  3. Liesel
    11:34 på den 25 april 2013

    Jeg elsker dette, så, så mye! Hele denne artikkelen ringte sååå sant for meg. Det validerer helt hva jeg gjør akkurat nå, og er akkurat det jeg trengte å høre akkurat nå. Takk så mye for å dele ditt vakre innsikt i en slik kortfattet måte. Du aner ikke hvor glad jeg var å lese dette. Takk skal du ha!

  4. Mary Beth
    17:32 på den 25 april 2013

    Takk så mye for dette intervjuet-jeg virkelig, virkelig trengte å lese den i dag. Og å lese boken din!

  5. Neylan McBaine
    08:01 på den 25 april 2013

    Fra Intervju Produsent: Dette intervjuet var herlig ikke bare på grunn av Fionas visdom, men på grunn av den veltalende lilt av hennes britiske aksent og omsorg som konstruerte hun hver setning. Virkningen av dette intervjuet på meg har vært enorm, ikke minst fordi det fikk meg til å forplikte seg til å lese til barna mine hver eneste natt. Vi er nesten gjennom andre Harry Potter, og jeg ser frem til år med koselig kveld leser videre!

  6. Erin
    20:12 på den 28 april 2013

    Takk. Jeg ville elske å møte deg i person en dag. Min far, i sin rolle når som stavsaktiviteter komité noe-eller-annet, gjentok dine kommentarer at aktivitetene er der for å støtte medlemmene og ikke den andre veien rundt. Hvis en aktivitet ikke er å oppnå et bestemt formål å øke den individuelle og kollektive tro, vitnesbyrd, etc. av medlemmene, så hva er poenget. God på deg for å holde guttene spiller ball med sin far vice skal Cub Scouts.

  7. Frafall Narratives | eksponenten
    06:25 på den 29 april 2013

    [...] Anbefaler hele intervjuet med Ms Givens, funnet på Mormon Women Project. Det er en [...]

  8. Mahonri Stewart
    07:29 på den 29 april 2013

    En annen fantastisk intervju fra Fiona! Henne og hennes mann Terryl bare fortsette å helle liv i mitt liv gjennom sitt arbeid.

  9. Et annet innlegg om mormonere og Science Fiction | Times & Seasons
    09:34 på den 29 april 2013

    [...] Bøker som Harry Potter til familien, og hun er en kvinne som er redd for å si at "JK Rowling, etter min mening, er en profetinne." Søker ut oppbyggelse og engasjement i populær kunst er bare én måte vi kan finne [...]

  10. Kristin McElderry
    14:12 på 2 mai 2013

    Fantastisk historie!

  11. HDH.
    14:50 på 3 mai 2013

    Elsker dette intervjuet! Elsker boken din! Elsk din perspektiv! Love it all!

  12. Kristin
    06:15 på 8 mai 2013

    Takk skal du ha! Jeg fryder meg også når jeg møter en kvinne som dykker ned i skriftene, tenker dypt om dem, og deler hennes perspektiv ... takk for ditt gode eksempel i både hjerte og sinn.

  13. Krisanne
    01:31 på 9 mai 2013

    This was easily one of my favorite MWP interviews yet. I was hit(!) with the spirit so strongly when reading Fiona's thoughts. Thank you, Neylan, for pursuing this interview!

  14. Tiffany Lewis
    8:17 pm on June 1st, 2013

    This is my favorite MWP interview thus far. Fiona Givens is so elegant in her language and provides astonishing insights and clarity into our roles as women and mothers. I used to read to my children every night, but have fallen out of the habit. This has given me a renewed desire to restore that nightly tradition.

    Thank you for such a lovely interview.

  15. Chanel
    10:52 pm on June 20th, 2013

    Wow, wow, wow!!! Coolest Mormon EVER!
    LOVE her!!!

  16. life.on.bonita « two thoughts «
    10:22 am on June 26th, 2013

    [...] Tina and Finoa. [...]

  17. Carma Hyde
    1:21 pm on February 27th, 2014

    Thank you for this and all of the thoughtful interviews you have presented and for the interviewees' willingness to tell their truths. They have been inspiring and bring us together as women. For many many years I have wondered if the Holy Spirit is actually our Mother in Heaven: the Holy Spirit's other titles, revelator of truth, comforter, still small voice, and qualities that seem more feminine than masculine. The eternal family unit of father, mother, child makes more sense as a Godhead: God the Father, God the Mother and God the Son. I hope we can come to know more. I came across this article a couple of years ago that has some very interesting thoughts on the Holy Ghost as the feminine aspect of the godhead: http://www.pistissophia.org/The_Holy_Spirit/the_holy_spirit.html

Legg igjen en kommentar

SEO Drevet av Platinum SEO fra Techblissonline