12 Januari 2011 av admin
När Pornografi träffar hem
Fyra år sedan, delade Bethany make några uppseendeväckande nyheter: Han var beroende av pornografi. Som mor till fyra barn, hade Bethany fortsätta att vara mamma, men hon valde att ägna sig åt sin makes tillfrisknande. Erkänner att hon behövde tid och utrymme att läka sig själv, sökte Bethany ut stödsystem och drog närmare Herren. Bethany talar om behovet av att sköta sina egna sår, samt stödja den man hon älskar.
Hur träffade du din man och vad är dynamiken i din familj?
Jag har känt min man eftersom jag var fjorton. Vi träffades i nian och var vänner genom hela högstadiet och gymnasiet. Jag inte nödvändigtvis vänta på honom medan han var på mission, men vi skrev fram och tillbaka som vänner. När han återvände hem, började vi officiellt dating.
Vi gifte oss i Mesa templet och bodde i Provo i fyra år medan jag fick min examen i neuropsykologi och han fick hans mästare i redovisning. Vi hade två barn och sedan vi flyttade och hade två mer. Nu höjer vi våra fyra barn-åldern nio, sex, fyra och tre.
Hur upptäckte du först att din man hade problem med pornografi?
Han berättade om fyra år sedan.
Vi flyttade till Arizona efter examen och var glada att ha ett "riktigt jobb." Vi köpte ett litet hus och min man startade ett heltidsjobb. Snart började han agerar bort från familjen, och känslomässigt jag kunde känna något annat. Jag tillskriver den stressen börjar ett nytt jobb och det oväntade graviditet med vår tredje barn.
Jag visste att han kämpade andligt eftersom han var tvungen att säga nej till en nyligen förlängts kallelse äldste s kvorumpresident, men jag verkligen visste mycket lite om hela situationen eftersom han tycktes blåsa bort det som bara lite "slacking på hans skriftstudier" och något om "känslan inte upp till ledande prästadömet i församlingen". Strax efter att vrida ner kallelse, hade han en intervju med biskopen. Jag tänkte, åh, är biskopen kommer att erbjuda honom ringa igen. Efter sitt möte med biskopen, kom han i sakramentsmötet och jag tittade på honom, väntade honom att berätta vad den nya kallelse kan vara. Men i stället, sa han bara mig att vi skulle prata om det senare. Den natten innan sängen jag frågade igen om kallelse. Han sedan berättade vi behövde prata. Jag visste att det måste vara mer allvarligt, men jag hade ingen aning om allvaret i vad som skulle komma ut hans mun. Hans första ord var, "Mina problem började med pornografi."
Min mage gick in i en omvälvning. Jag kände mig som jag behövde springa på toaletten och kräkas, men jag kunde inte riktigt röra. Jag kände mig som om jag hade en utomkroppslig upplevelse. Han var väldigt ledsen och ursäktande. Han berättade att han hade en kommande kyrka domstol, det är vad mötet med biskopen hade varit om. Jag var förtvivlad och visste inte riktigt hur man ska reagera.
Vet du hur hans pornografi missbruk började?
Han introducerades till pornografi som barn, runt 5 eller 6, som jag sagt är den genomsnittliga åldern i dessa dagar. Han kämpade med det i sin ungdom, men kunde tjäna ett hedersuppdrag. Efter sin mission, han fokuserade på dejta mig och gifta sig i templet så han kunde avstå under den tiden. När han kom tillbaka från sin mission, var Internet en mycket mer tillgänglig och mycket mer av en big deal än när han lämnade. Vi hade tillgång till Internet i vårt hem, och det var då han började att kämpa igen. Jag lärde mig allt detta som första natten han berättade om sitt missbruk.
När du lärt dig om hans problem, vad var dina känslor om framtiden för ditt äktenskap?
Om du skulle ha frågat mig innan det faktiskt hände, skulle jag ha sagt att jag skulle lämna mitt äktenskap. Jag skulle vara galen inte. Men i det ögonblick han berättade för mig, var jag stel. Jag visste inte vad jag skulle göra. Mina tankar gick direkt till Herren-"vad ska jag göra?"-Om och om igen frågade jag här. Jag tänkte att jag nog skulle lämna, men jag visste inte riktigt känns som lämnar. Jag försökte gå till en väns hus, men Anden sa att jag behövde åka hem. Jag åkte hem och vi pratade mer på djupet om framtiden för oss. Min make hade förbundit sig att göra vårt äktenskap arbete. Biskopen hade sagt till honom att vi kunde gå till rådgivning, och han lovade att få som arrangerade och att få hjälp för sig själv. Den natten vi somnade i samma händer säng Holding. Det är helt galet för mig, även nu, men det är hur natten slutade. Det var den mest öppna vårt äktenskap hade varit i en mycket lång tid och så är det faktiskt fört oss närmare varandra.
Kunde du anförtro någon? Vilken typ av stödgrupp har du?
Den natten han berättade om sitt missbruk, ringde jag min mamma. Vi hamnade berättar hans familj, och så småningom, vi visste att vi skulle behöva berätta för nära familj och vänner. Dock bad jag hårt om vem jag skulle säga eftersom jag behövde folk som kunde stödja oss, inte döma oss och som kunde hantera bördan av att veta. Det finns en hel del smärta i att veta någon du älskar kämpar med något så hårt.
Jag lärde mig snart att LDS Family Services hade en tolv steg program speciellt för kvinnor, kyrkans missbruk återvinning program. Det var speciellt för fruar sex eller pornografi missbrukare, och det var en enorm hjälp. Vid dessa möten fanns andra kvinnor som går igenom samma sak. Vanligtvis när jag är runt människor, måste jag ha min mask, låtsas allt är okej och hålla ett leende putsade på mitt ansikte. Men det vid dessa möten kände jag mig säker och det fanns kvinnor som kunde relatera, kände jag inte så ensam i min rättegång. Som en mormon kvinna, kände jag att jag inte kunde gå till kyrkan faller sönder eller folk skulle titta på mig som om jag måste vara galen så att veta att det fanns människor som jag skulle kunna falla sönder med var en stor tröst.
Hur gjorde / påverkar denna kamp din dag-till-dag liv som du fortsätter att ta en ung familj?
Jag har fortfarande att vara en mamma. Jag är fortfarande den som förbereder måltider och gör rätter. Jag hade inte den hjälpverksamhet kommitté som för måltider eller ordna barnpassning, eftersom de inte kunde veta vad jag gick igenom. Så den första stund var mycket svårt. Dock har tvingar någon form av normalitet hjälpt. Jag måste gå på. Jag måste vara "normal" och känslomässigt tillgänglig för mina barn.
Jag inte längre bära denna börda runt varje dag. Jag kom till en punkt där jag kunde inte ta det längre, och jag sade: 'Herre du bara ta det eftersom jag inte kommer att bära runt längre. Jag kommer bara att bli bättre och jag kommer att bli en fantastisk person som på grund av detta!
Jag kommer ihåg att Jesus Kristus redan har genomfört denna börda, allas börda. Det verkar svårt att vända det. Men i verkligheten är det den enklaste sak att göra. Jag vände bara den till honom, och han tog bort. Efter det såg jag tillbaka tänkande, varför inte jag gör det för länge sedan? Vänd på den. Han står vid dörren. Jag var bara tvungen att öppna det. Han väntar på oss att släppa vår stolthet och säga, kan jag inte göra det längre.
Därifrån har jag bett honom att visa mig vad jag ska göra. Han är den enda som vet vilken väg kommer att ge mig lycka. Jag kan bara fokusera på mig själv och min egen andlighet och inte vara ansvarig för min makes. Jag vet att Herren kommer att vara där höll min hand och bär mig när han behöver. Jag behövde bara komma till den punkt där jag var så lågt att jag hade ingenstans att leta men upp till honom.
Hur har din mans missbruk påverkat din självkänsla?
Det finns så många kvinnor som kämpar med detta problem varje dag och så många av oss kämpar med känslan som våra män kamper är på något sätt vårt fel eller att vi inte är tillräckligt bra på något sätt. Detta är naturligtvis helt felaktigt, men det finns där ute! Lyckligtvis har jag aldrig haft allvarliga tvivel om vems problem det egentligen var. Jag har alltid försökt att vara den bästa fru och en bättre mamma. Jag har verkligen ingen tvekan i mitt sinne att jag har gjort mitt bästa.
Den större utmaningen för mig är att förlusten av förtroende. Det krävs mycket för att ljuga för att dra bort något som en dold pornografi missbruk. Den ljuga är så upprörande eftersom det tar bort min makt att fatta beslut för mig och min familj. Genom att ljuga, kontrollerade min man vad jag visste och därför kontrolleras vilka beslut jag gjorde. Detta tog bort min makt, min byrå. Och som verkligen, verkligen gör ont när det tillfogas på den person som du är mest utsatta med.
Men detta är också den man som jag älskade och som beseglades till mig i templet. Min kärlek till honom i ansiktet av hans bedrägeri är så motstridiga eftersom det fick mig att tvivla på mina egna känslor och min egen förmåga att lyssna till Anden genom deadening min uppfattning om mina egna känslor och därför, min inspiration. Det var förödande för utan Anden, jag har ingenting. Det är den enda röst jag kan helt lita på. Det har varit den mest skadliga för mig.
Vad har varit din roll i din mans tillfrisknande?
Det första året var jag verkligen involverad i hans tillfrisknande. Under detta år, hade han inte några motgångar, inte ens onani eller tittar på pornografi. Han blev bannlyst, och ett år senare var han åter döpt. På den tiden jag var verkligen inblandad. Han berättade för mig när han hade en svår tanke eller en hård dag. Jag var delägare i hans tillfrisknande.
Men det kom en punkt när jag inte kunde göra det längre. Jag drog helt från hans tillfrisknande. Det var alltför betungande för mig, och det var inte tillåter mig att fokusera på min egen läkning. Jag hade ignorerat min egen läkning för ett år eftersom jag hjälpte honom. För mig själv, började jag göra gränserna. Han behövde ringa andra män från sin stödgrupp snarare än enbart lutar sig på mig. Min helande behövs för att börja eftersom det börjar påverka hur jag betedde mot mina barn och hur jag kände mig om mig själv.
Jag tror att det mest hälsosamma beslut jag gjorde var att ta ett steg tillbaka och fokusera på min egen läkning, samtidigt som honom att arbeta på hans helande. Det har funnits tillfällen som detta har tagit fysisk separation samtidigt aktivt med mig själv och i sin tur vårt äktenskap.
Vår kurator påminde oss om att min man hade burit omkring denna börda för år. Så naturligtvis det kändes bra för honom att få den bördan av, dela den med biskopen och med mig. Men för mig kändes det som jag fick allt det dumpas på mig allt på en gång och det var bara början av processen. Min make sa att han inte bryr sig om hur lång tid det tog för mig att läka, skulle han vänta. Att veta att han skulle tillåta mig att läka det sätt som jag behövde för att läka och inte förvänta mig att "glömma och förlåta" bara för att han jobbade med det var en enorm tröst.
Hur har Jesu Kristi evangelium påverkat din healing?
Min helande har varit allt om evangeliet. Det har varit om försoningen och min Frälsare. Han är det enda sättet en person kan läka. Jag har läst en hel del böcker, och jag går till stöd gruppmöten och rådgivning. Jag har försökt att träffa andra kvinnor som är i min situation, hoppas någon helt kommer att förstå. Men det finns så många gånger när jag bara kände mig helt ensam!
Genom dessa tider, ber jag vid sidan av min säng, och jag får ofta en känsla av att någon omfamnar mig. Den känslan är det som fick mig igenom. Dessa upplevelser hjälpte mig att förstå att möjliggöra försoningens kraft. Den roll som försoning för syndaren pratade om en hel del. Men det finns en annan sida av det: försoningen roll i livet för den person som har blivit sårad. Det gjorde det möjligt för mig att komma upp ur sängen, dusch, borsta tänderna, byta blöjor, var diska etc. Detta är möjligt på grund av Frälsaren.
Herren vägledde mig till min stödgrupp där jag kunde prata med andra kvinnor. Han arbetade igenom några av dessa kvinnor att välsigna mitt liv. Jag behövde att komma till den punkt där jag kände mig ensam så att jag visste att det var han som botade mig. På grund av detta, jag vet att mitt tillfrisknande och min healing har lite att göra med de böcker som jag läst och de fantastiska program som jag har kunnat hitta. Det hela började med honom och det kommer att sluta med honom. Han är ytterst där läkningen är. Den enda gången jag inte känner mig helt ensam när han är där med mig på mitt sovrum våning, eller när han är med mig diska eller i parken med mina barn.
Vad motiverar dig att stå fast vid din relation?
Från början, sa Anden mig denna utmaning skulle vara min guldsmeds eld. Jag har alltid velat komma ut ur det en bättre person med eller utan min man. När jag tar hand om mig själv i alla aspekter-fysiskt, andligt, känslomässigt, mentalt-Jag känner mig stark och jag känner att jag kan hantera det.
Min man och jag har separerat ett par gånger under de senaste fyra åren. Så, vi är fortfarande i mitten för att försöka reda ut det här, men jag känner att det blir bättre. Jag är ständigt frågar Herren vad jag skulle göra, och han har inte berättat för mig, men ändå, att lämna. Han har inte berättat för mig att det här är över. Jag känner precis som min gå vidare måste fortfarande vara med min man och jag har hoppas att det kommer att bli bättre och så småningom bli bättre än jag någonsin kunde ha trott.
Jag har bett från början att jag skulle få se min man på det sätt som Herren ser honom, och den kärleken har aldrig vacklat. Jag talar om kärlek för vem han är som en människa, och som en andlig varelse. Visst den romantiska kärleken har vacklat. Det finns tillfällen då jag ärligt kunnat säga, att jag inte älskar honom just nu. När den känslan kommer, ber jag att jag en dag kommer att ha lust att älska min make igen. Herren har sagt till mig att denna känsla är okej och att jag kan ha hopp för framtiden i den kärleken.
Jag tror att Han inser jag har blivit sårad och mitt liv har helt förändrats. Jag förtjänar inte det här, och det är okej att inte vara kär i min man just nu. Men jag har bett att jag kan älska honom, åtminstone på en andlig nivå alltid.
Det har funnits tillfällen då vi behövde för att separera känslomässigt, och i år har vi separerat fysiskt. Att vara i harmoni med Anden under denna tid var så viktigt. Om vi bodde isär och känslomässigt lossnat, skulle det sluta. Jag gick till templet en hel del och jag verkligen bad att veta vad nästa steg bör vara och när det skulle hända. Efter en hel del arbete på mig själv jag visste att jag behövde vända min uppmärksamhet tillbaka till mitt äktenskap. Jag bad honom att komma hem och jag ber varje dag att Herren kommer att hjälpa mig att veta vad jag ska göra med detta förhållande, hur man kan läka det. Vi går framåt i små steg mot ett lyckligt äktenskap med hopp!
Hur har denna utmaning påverkat dina barn?
Vi har försökt att göra vårt familjeliv så normalt som möjligt, och även när vi skildes, försökte vi att låta barnen vet att mamma och pappa fortfarande älskade dem och att detta inte var deras fel. Naturligtvis har stört deras liv och deras säkerhet och det är en del av detta som jag skulle vilja ändra om jag kunde, men jag kan inte och jag känner att Herren skall helga denna erfarenhet för deras goda.
Vi är väldigt uppriktig med våra barn. Självklart delar vi bara åldersanpassad information. Vi pratar inte specifikt om pornografi, men de vet om val och konsekvenser.
Jag vill att mina barn att förstå att de kan prata med vår himmelske Fader. Jag vill att de ska veta att Frälsaren är där för dem också. Jag hoppas denna erfarenhet verkligen kommer att hjälpa dem i deras egna livserfarenheter. Jag hoppas att de kommer att ha en relation med sin Frälsare och känna samma komfort som jag har hittat på en tidigare ålder än de flesta barn eftersom de har behövt det och behöver det.
Vad är din motivation för att dela din berättelse?
Jag är förvånad när jag träffar en man som påstår sig inte har sett pornografi. När vi rådgivning med vår biskop, sade han att han jobbade med fjorton andra män med liknande pornografi problem som hade kommit till honom.
Han sade också att när han tittar in i kyrkbänkarna från podiet, kan han se fler män som kämpar med pornografi, men har inte kommit till honom. Bredvid varje av dessa män är något slags kvinna: en mor, en syster, en flickvän, eller hustru.
Alltför många kvinnor känner att de inte kan tala om problemet med pornografi eftersom det är makens fråga, och de vill inte avslöja sin makes utmaningar. Det är ett tabubelagt en man som kämpar med pornografi missbruk. Folk tror att de är weirdoes eller perversa. Jag vill ändra den uppfattningen. Män som kämpar med pornografi är normala människor. De är människor som sitter med dig i sakramentsmötet. Det är äldstekvorumpresident. Det är den primära läraren. Det är människor som bär skjorta och slips till jobbet och har clean-cut hår. Min man och jag var varandras första kyss. Min make var inte sexuellt aktiva i high school. Han är en bra kille. Det finns ingen yta av en pornografi / sex "missbrukare." De är Guds söner som kämpar med en allvarlig studie-precis som alla andra!
Hur kan föräldrar skydda sina familjer från pornografi?
Att undvika pornografi är inte längre en realitet. Du kan inte undvika pornografi. Det är överallt. Det är inte längre en fråga om om dina barn kommer att se det, det är en fråga om när dina barn kommer att se det.
När du har hållit ditt hem säkert, utbilda dina barn från det att de är unga och också utbilda oss. Vi måste lära våra barn vad pornografi är och vilka känslor som framkallas av det, men vi måste förstå det hela först oss. Barn behöver känna att de kan komma till föräldrar när något händer, de behöver veta att ordet pornografi är inte ett dåligt ord De behöver inte känna skam när de ser det eller ha en reaktion på det och det är vår uppgift som föräldrar: att skydda (så mycket som möjligt), undervisa, och tillåta dem att känna sig trygga att prata med oss-det innebär ingen guilting, ingen shaming, inget avslag.
Eftersom sex är så heligt, någonstans längs linjen vi som medlemmar i kyrkan började behandla det som om det är det här hemliga sak som inte borde vara talade om. Vi måste lära våra barn att dessa känslor är okej, men att det finns en tid och en plats för dessa känslor. I själva verket är de något att firas och hållas heligt, inte vara hemlig och smutsiga.
Vilka råd skulle du ge till makar av pornografi missbrukare?
De bör fokusera på sina egna behov och försöka hitta kvinnor som är villiga att stödja dem.
LDS Family Services har också varit en stor resurs. Någon form av rådgivning är en hjälp. Massor av läsning, har Deseret Boka en hel del läsning på föremålet och inte vara pinsamt att köpa dem, massor av människor gör det! Dessutom, har att komma till templet varit viktigt. Jag har hittat templet för att vara en plats för lärande som hjälper till att hålla mig säker och tillåter mig att ha hopp för mitt liv och min evighet.
MED EN ENDA BLICK
Bethany
Civilstånd: Gift 10 år
Yrke: mamma och juridisk assistent
Skolor Deltog: Ricks och BYU
Intervju med Melissa Hardy . Bilder används med tillstånd.
Dela den här artikeln:






















































22:33 den 12 januari 2011
Betania, var detta en fantastisk, kraftfull intervju. Jag hade bara läst 1/3 av det när jag var tvungen att sluta och lämna in det till en vän. Tack för att dela din berättelse ... Jag vet att det kommer att välsigna många människor. Även de som inte har att göra med pornografi ... din kommentar om att "Rollen av försoningen för syndaren pratade om en hel del. Men det finns en annan sida av det:. Försoningen roll i livet för den person som har blivit sårad "är så djupgående. Jag älskade att läsa om hur du läka, och det är inspirerande för mig, och jag tänka mig någon annan som har svåra saker att läka från.
♥
11:22 den 12 januari 2011
Tack, Bethany, för ditt mod att dela denna historia. Ett citat från Joseph f.. Smith dök upp i min inkorg i dag, och det verkar att beskriva dig så bra ..... "läkekonst är verkligen en av de högsta egenskaper och attribut om människan,. Den är en egenskap hos en stor och ädel själ"
01:18 den 13 jan 2011
Tack för din öppenhet och uppriktighet. Jag upptäckte min makes missbruk 3 år sedan. Det har varit en lång, hård resa. Det är skönt att veta att jag inte är ensam i detta. Det är också skönt att veta att det är okej att jag fortfarande har stunder av kamp, även efter 3 år. Ibland kan jag gå ner på mig själv för att jag inte kan komma över detta och det har gått tre år. Jag borde vara över det, eller hur?! Återigen, skönt att veta att jag inte är ensam och att du är i samma båt-fortfarande kämpar många år senare. Tack för att dela din berättelse. Det var precis vad jag behövde ikväll.
08:10 den 13 jan 2011
Tack för att dela detta! Jag är säker på att du har nått många kvinnor som kämpar med det här problemet, jag för en uppskattar verkligen din insikt och vittnesbörd. Jag ansluter speciellt med det du sa om tillit ... Jag har behandlat den del av denna fråga under en tid, och det verkligen hjälper att veta att någon annan vet vad du går igenom Tack så mycket.
08:58 den 13 jan 2011
Betania, jag älskar dig. Jag vet att din berättelse. Jag har hört alla detaljer. Jag har levt en liknande kamp. Tack för att dela så öppet. Du kommer att vara ett verktyg i Herrens händer för att förändra och stärka andra. Jag kan känna det. -AD
12:01 den 13 januari 2011
Du vaggar! Sätt att vara så djärv om detta. Det är vad vi behöver.
14:04 den 13 jan 2011
Jag älskar så många saker om den här intervjun. Jag älskar att du sa att ofullkomliga känslor är okej. Jag älskar att du ta upp frågan om Kristus är den sanna healer, och att varje annan hjälp är det att peka på Kristus. Jag älskar att du bröt tabut och kom fram som någon som kämpar så att andra inte ska känna sig ensam. Jag älskar att du försöker ändra stereotypen av pornografi missbrukare - de brukar bara goda män kämpar med ett problem.
Jag var förlovad med någon som kämpat med pornografi. Innan den erfarenheten, jag trodde det dåliga med att vara i ett förhållande med en pornografi missbrukare var svartsjuka. Det är inte roligt, men det är verkligen dåligt - det riktigt skadlig sak - är att försöka vara känslomässigt nära någon som är bara inte där, som lever livet lossnat så han inte behöver känna obehag att livet och relationer oundvikligen närvarande. Vi åkte till premarital rådgivning och min terapeut sa, "Oavsett om du bryter upp, eller om du bor ihop, det kommer att bli riktigt svårt." Jag äntligen hade modet att avsluta relationen. (Egentligen försökte jag bara att avsluta det men inte riktigt och då jag blev dumpad.) Jag tror att detta uttalande hela tiden eftersom det hjälper mig att förstå att jag måste hitta rätt väg, inte lätt, eftersom lätt existerar inte.
Gud välsigne dig!
14:52 den 13 jan 2011
Hej Bethany, uppskattar jag att du gör det här. Du har varit modig och jag vet att du kommer att bli välsignade för det. När du kommer ner min väg söderut någon gång jag skulle älska att se dig.
03:14 den 13 jan 2011
En underbar och kraftfull intervju som kommer att hjälpa till att lyfta upp så många av dina systrar!
08:19 den 13 jan 2011
Tack för att dela din berättelse. Jag visste om min makes missbruk innan vi gifte oss. Jag gifte sig med honom eftersom jag hade kämpat med mitt eget beroende av pornografi och trodde att vi kunde arbeta igenom det tillsammans.
Jag lärde mig i går kväll att han har varit i ett återfall under de senaste fyra månaderna. Detta inlägg var så lägligt för mig. Vi har tillbringat dagen att prata med varandra och med biskop i vår församling. Vi förbereder oss för att ta nästa steg och delta böjelseåterställningen möten samt rådgivning genom LDS Family Services.
Jag ber att vi tillsammans kan övervinna denna kamp.
10:08 den 13 januari 2011
Bethany - tack för din modiga ärlighet. Ju mer vi vet att vi inte är ensamma, desto större våra prövningar kan bäras. Tack för att betona att enbart undvikande räcker inte längre, och att acceptansen för vår egen och våra barns känslor måste accepteras, valideras, och hört. Det finns inget utrymme för skam i Guds hjärta, för oss - och vi måste erbjuda samma till alla omkring oss. Tack för att förkunna sanningen är att omvittna en Frälsarens villkorslös kärlek, samlats genom de mest krävande heartbreaks. All min kärlek och böner.
11:53 den 14 jan 2011
Tack vare dig, din make, och Mormon kvinnor Project för Shining ett ljus på något som ofta diskuteras i alltför förenklad termer. Jag har haft att brottas med ämnet på ett antal fronter. Hearing kvinnor berättar om sina perspektiv på ämnet är oerhört hjälpsamma. Det är fortfarande så tabubelagt, och det är otroligt ensamhet för dem av oss som känner enorm press att inte tala om det. Tack igen! Du ger mig hopp! Modig, modig, modig!
05:36 den 15 januari, 2011
Betania, tack för mod och ärlighet i att dela din berättelse. Tack för att dela ditt namn och ditt ansikte. Du är ett kraftfullt exempel på många fronter: att arbeta med och stödja din man som han kämpar med sitt missbruk, som har styrkan att separera när så är lämpligt, och erkänna dina egna behov av helande.
Det var mycket, mycket kraftfull.
Kl 12.00 15 januari 2011
Bethany-
Du är vacker. Jag gick tillbaka för att titta på dina bilder efter att ha läst din berättelse och jag kände en sådan kärlek till dig. Du är så otroligt modig. Jag beundrar ditt mod i att vara ärlig med dina erfarenheter med pornografi och även det mod som krävs för att förstå och uttrycka djupa känslor.
De flesta av oss är fortfarande rädd och obekväm diskutera pornografi. Vi måste följa ditt exempel! Jag är uppriktigt be för dig, din man och dina söta barn.
08:52 den 15 januari, 2011
Jag kände Anden så starkt när du läser dina tankar och jag ville tacka er så mycket för att låta mig in på din hemlighet under de senaste fyra åren! känna dig som en crafting ikon, super mamma, och lustiga kul-sökare utöver en andlig jätte för daglig övervinna dessa prövningar har ökat kraftigt mitt eget personliga vittnesbörd! Jag räknar mig välsignad att röra tårna med dig!
13:44 den 16 jan 2011
Tack för att du är så modig och låter oss veta att vi inte är ensamma. Jag gillade vad du sa om det faktum att en pornografi missbrukare är oftast en bra, normal person. Vi måste sluta skriva dem som perversa. Jag har en fråga. Är pornografi missbrukare bannlyst rutinmässigt?
08:11 den 16 jan 2011
Tack för att dela din berättelse med oss alla. Du är en modig kvinna! Välsignelser till dig som du fortsätter på din resa.
09:58 den 16 jan 2011
Jag var imponerad av din berättelse. Jag har en son som kämpade med sitt missbruk i ett par år innan han kom till mig att bekänna efter en hemaftonslektion fokuserad på de unga bok. Det har varit en mycket svår resa. Det har slet mitt hjärta i små bitar. Jag visste att jag var tvungen att älska honom och få honom lite hjälp och stå med honom. Jag såg till att vi hade en öppen kommunikation. Jag är oerhört tacksam för försoningen och hur det hjälpte min son. Jag är glad att säga att han nu avtjänar ett uppdrag. Något som jag inte trodde någonsin skulle hända. Jag kommer alltid att bli förvånad över min sons förmåga och styrka att övervinna sitt missbruk. Vad hjälpte det mest hade den mest anmärkningsvärda biskop som var en ständig hjälp och en mycket tålmodig och fantastisk psykolog. Det tycktes ta lång tid innan min son kunde helt förlåta sig själv. Han gjorde. Jag slog mig upp så många gånger. Vad gjorde jag för fel som mamma? Det tog min biskop talar om för mig att det inte var mitt fel och sluta skylla mig själv, innan jag kunde återta kontrollen över mina känslor. Jag är så tacksam för att tillhöra denna kyrka. Jag skulle ha förlorat min son för länge sedan. Det finns hopp. Det finns förlåtelse. Det finns en Frälsare som dog för våra synder. Jag har aldrig varit så uppskattar vad Frälsaren har gjort för oss förrän detta senaste 6 månaderna när jag kunde se försoning i aktion. Min son är väldigt öppen om vad som hände och även delade hans erfarenhet i Hjälpföreningen. Det var en tuff dag för mig. Jag var tvungen att ge en lektion om pornografi. Han var fantastisk och gav många hopp till andra. Om en tonårspojke kan erövra detta, vem som helst kan. Det tar mycket kärlek och stöd och jag lärde mig att aldrig någonsin ge upp. Jag vet att vår himmelske Fader skulle aldrig ge upp på oss heller.
10:27 den 16 januari, 2011
Jag beundrar ditt mod att komma ut offentligt om detta. Jag har vetat om min mans missbruk i ungefär ett år nu, och en stor del av tiden det svåraste för mig är att sekretessen i det hela. Jag tycker det inte är min börda att dela, så ingen av mina vänner eller familj vet: Jag bär det ensam. Jag är rädd att vi aldrig kommer att ha ett "normalt" liv. Jag är glad att du har kunnat hitta så mycket lugn och ro, och jag hoppas att detta budskap kommer att cirkulera långt och brett så att andra systrar vet att de inte är ensamma: vi är många.
10:47 den 16 januari, 2011
Jag har samma fråga som Laree - var bannlysning ett resultat av pornografi tittar ensam?
11:00 den 16 januari, 2011
Tack för att dela din berättelse, och tacka dig, MIchaun, för att dela om din son. Vi har att göra med de helvetiska återverkningarna av en ung tonåring som har kikat på porr och göra några dåliga beslut. Dessa beslut ledde till rättsliga åtgärder och hans avlägsnande från vårt hem under en tid. Tack och lov, vi ledde till någon hjälp rådgivare och en rimlig domare och vår familj är helande. Tack för råd att ha diskussioner med våra barn om pornografi. Jag önskar att vi hade diskuterat saker mer på djupet än vad vi hade. Frälsaren hjälper till att läka oss, och på ett överraskande sätt, till mina böner för denna son vara lyckligare i vår familj håller på att besvaras. Jag kan inte tro att vi har haft att gå igenom detta - och det finns verkligen ingen som du kan prata om det när du arbetar med minderåriga barn som du vill skydda - men jag har stort hopp om att vi alla kommer att vara bättre för att ha behandlat problemet nu.
Jag hoppas på det bästa för dig och din familj och för alla dem som kämpar med detta fadd ondska. Himmelske Fader skulle inte tillåta oss att ha detta problem i våra liv om det inte fanns hopp om tillfrisknande.
13:17 den 17 januari 2011
Betania,
Tack så mycket för att dela din berättelse. Jag, är för att möta utmaningarna med en make som är beroende av pornografi. Jag har så svårt att compartmentalizing det hela, på ena sidan är min make som jag älskar så mycket, och har under de senaste 7 åren - och å andra sidan är det mannen som har hållit hemligheter från mig, brutet förtroende, och sårad vår lilla familj. Jag har vetat om hans böjelse för de senaste fem åren - han var helt ren för de 2 sista, och sedan han återfallit här förra veckan. Jag missfall dagen efter jag fick reda på, och jag har problem att hålla ihop.
Dock ger din vackra artikeln mig hopp. Hoppas att jag kan lita på igen. Hoppas att jag kan ge min börda till Kristus och läka mig själv. Jag antar att jag bara måste göra självläkande en prioritet just nu, då jag kan ta itu med resten.
15:04 den 17 januari 2011
Det sätt som jag förstår bannlysningen är att en person är bannlyst när de har lagt sin egen frälsning i riskzonen eftersom de verkar under de förbund de ingått vid dopet och ofta templet. När de upprepade gånger bryter dessa förbund de riskerar sin frälsning och så när en synd (någon synd) blir till en punkt att personen verkar inte kunna styra sig själva (eftersom de inte vill eller på annat sätt), måste bannlysning till vara svaret, så att den personen kan skyddas, få chansen att bli bättre utan att bryta dessa heliga förbund och tanke-om de så önskar-en nystart.
Från vad jag förstår finns det bara ett fåtal synder där bannlysning är i grunden ett givet-och ingen pornografi är inte en av dem. Jag har hört talas om män (och kvinnor) som har haft ett problem med det så länge eller medlemmar som innehar ämbeten där de har en stor förvaltarskap (stavspresident, etc) är bannlyst för pornografi, men i fallet med min make missbruk hade utvecklats under åren för att andra sexuellt avvikande beteenden som leder till hans bannlysning. Men jag kan inte låtsas veta allt om bannlysning.
Jag vet att varje fall är individuellt och att varje person bedöms mot sig själva genom att rättfärdiga män med hjälp av kraften i prästadömet och direkt inspiration. De tar det på stort allvar, och jag vet att min make var bannlyst för sin egen säkerhet och för en chans att återigen ha hoppet om frälsning.
02:04 den 18 januari, 2011
Jag älskar denna uppriktig hänsyn, men jag måste säga att jag känner mig ganska generad för mannen. Jag kan inte låta bli att tänka den här artikeln har cirkulerat genom församling och stav där han bor, och att många människor han känner har läst den. Kanske det är en del av läkningsprocessen, offentlig förnedring till förbättrad beteende.
Ärligt talat, jag tyckte diskussionen och tyckte att det var insiktsfull, men kände sig obekväm på uppdrag av mannen hela tiden.
11:58 den 18 januari, 2011
Detta är man talar: "Tack för din uppriktiga oro för min räkning, men jag är inte generad! Jag är mer upprörd över att människor är generade och förödmjukade genom den. Det enda sättet att ändra det är att få ett ansikte på den, som min fru gjorde det svårt beslut att göra. Det blir bara pinsamt när andra inte kan prata om det öppet utan att känna generad av ordet pornografi och förhoppningsvis denna artikel kan öppna dörren för den förändringen. Detta var ett beslut som vi, Betania och jag gjorde tillsammans, men hemsidan är inte kallas The Mormon Män Project. Jag håller med om att offentlig förnedring är definitivt inte ett bra sätt att läka, men jag är inte förnedrad av detta. Detta är min lott, mina val och även min raffinaderierna eld. Jag stöder min wifes åtgärder dela hennes berättelse 100%. Varken en av oss är ute efter beundran eller synd att vi bara vill ha detta stigma att ändra! Tack igen för din omtanke. "
12:43 den 18 januari, 2011
Oh Bethy. Tack så mycket för att dela detta. Jag önskar såå jag kunde ha varit där för att hjälpa, men, återigen, du ställer en sådan rättfärdig standard för andra. Jag ber för dig ofta. Jag vet att ni kommer att hjälpa andra i många fler sätt än du vet. Tack och lov för en barmhärtig, kärleksfull Frälsare, som aldrig lämnar oss ensamma.
Jag älskade din mans kommentarer. Det är så fantastiskt att efter allt du kan stå enade. Det slår definitivt hem till mig, och jag kommer att undervisa mina barn om sex och pornografi.
13:10 den 18 januari, 2011
Tack både för att dela din berättelse. Det är underbart att du är på en plats nu när du kan göra det. Jag hoppas att du har möjlighet att beröra många med detta och hjälpa andra komma till samma ställe. Det måste vara mer ute i det fria och jag är glad att du hade modet att göra det. Jag har vänner som har drabbats av samma problem och jag vet att det hjälpte dem så mycket att kunna prata med andra i samma situation.
22:44 den 18 januari, 2011
Tack Bethany för att vara så öppen och dela din berättelse. Det tar en hel del mod, vet jag eftersom jag har varit med om det. Jag var gift 14 år till en pornografi missbrukare, men det finns hopp, hjälp och helande. Jag skrev en bok om det som kallas Torn Apart-kanske det kan hjälpa dig eller någon du känner. Mer info finns på min hemsida. Jag önskar dig och din man all den bästa som du fortsätter att arbeta igenom detta tillsammans.
05:53 den 19 januari, 2011
@ Husband
Överens stigmatiseringen behöver inte vara där, gör det alla en björntjänst.
Att veta att du är helt ok med denna grad av delning är nog för mig. Så länge du tycker det är bra då gå för det. Jag känner att det är varken fel eller rätt att sända på denna nivå, bara önskemål.
Har inte varit i samma situation som jag kan inte riktigt veta hur jag skulle gå vidare, men jag misstänker att jag inte skulle vara bekväm med denna nivå av delning. Om det passar dig, då det passar dig. För mig den artikeln skulle ha varit lika meningsfullt om det görs anonymt, men det är bara jag. Jag känner att jag är i stånd att förstå allvaret i en situation utan att behöva ett tillhörande ansikte, men för vissa som förmodligen "kommer hem." (Jag inser hur nedlåtande att sista raden kanske låter, men jag är uppriktig. Jag arbetar i newsmedia och förstår vikten av att händelser med verkliga människor och familjer.)
Final tänkte-jag önskar dig det bästa på dina resor, individuellt och tillsammans.
18:36 den 19 januari, 2011
Kanske i början (det har varit fyra år) att man inte skulle ha kunnat tala så öppet med någon annan än nära anhöriga och personer som arbetar med honom att övervinna sitt missbruk och skulle aldrig trodde att hans berättelse skulle sättas i ett artikel som denna. Jag försöker inte tala för mannen, det är bara en tanke. Betania och make, har ni båda visat så mycket mod och styrka. Tack för hjälpen och hoppas att du ger till andra!
08:59 den 19 januari, 2011
Tack, Bethany, för att dela din berättelse. Du är väldigt modig och jag tror du har rätt om att vi måste ta bort den stigmatisering och prata mer öppet med våra barn om det. När jag begrundar dessa svåra situationer som jag undrar hur mycket vår generation kvinnor betalar priset för de beslut som tidigare generationer kvinnor. Naturligtvis kan vi inte göra val för någon annan, och män är helt ansvariga för sina egna synder, men det verkar bördan av kvinnor som män bara kommer att stiga till de vanliga sina mödrar, systrar, flickvänner och fruar som fastställts för dem. Var våra mäns mödrar och systrar "dumma kvinnor lastade med olika lustar"? Det är nog bara en fantasifull coping strategi, men när jag försöker hitta helande från problem min man startade i hans barndomshem, är det största hoppet jag kan hitta för att upprätthålla en hög standard av renhet för mina söner genom exempel på vad jag själv läser , titta på och lyssna till.
01:51 den 21 januari 2011
Jag finner det mycket förutsättningen för den här artikeln oerhört kränkande, och jag tror inte att detta är ett mycket effektivt sätt att ta itu med problemet. Även om jag inte håller med om att det är en onödig tabubelagt pornografi missbruk bland kyrkans medlemmar (ett stigma som är, till stor del, på grund av det sätt pornografi riktar från podiet), gör Bethany berättelse mer för att främja att stigmatisering än att upphäva det.
Att en kvinna skulle överväga skilsmässa hennes make för en pornografi missbruk är beklämmande, minst sagt. Att det var en av hennes första tankar är mycket mer av en anklagelse om kyrkan än på Betania. Många, många Mormon kvinnor blivit indoktrinerade att tänka på detta sätt, och vill hellre att deras make är alkoholist eller narkoman än en pornografi missbrukare. Utom i extrema fall, är pornografi inte grund för skilsmässa. Inte om du älskar någon, och inte om du verkligen försöker att älska någon som Kristus gör.
Vänligen tolka inte detta inlägg som en attack på Betania-det är inte. Jag inser att det finns mycket mer till denna historia än har skrivits (mannens uttalande att hans "problem började med pornografi" verkar tyda på att det var mer på gång. Det framgår också att Bethany har erkänt så mycket i hennes kommentarer) och makens åtgärder utöver pornografi kan väl förtjänar skilsmässa. Som sagt, är artikeln ganska oklart i det avseendet, och ger intryck av att han blev bannlyst på grund av en pornografi missbruk. Denna implikation är skadligt, och gör lite för att skingra tabubelagt pornografi missbruk. Snarare förstärks det. Hur mycket mindre sannolikt är någon att bekänna en pornografi missbruk om han tror att hans fru kommer att lämna honom eller han ska vara bannlyst och exil?
Det är också oroväckande att så kvinnor har lovordat Betania för att dela hennes berättelse. Ska vi ta från detta svar att fler kvinnor skulle vilja gå ut med mycket, mycket privata uppgifter om sina äktenskapliga problem? Återigen, är det tänkt att göra någon mer benägna att erkänna en pornografi missbruk? Bethany är ingenting om inte modig, men jag tror att detta skulle ha varit lika effektiva (mer så, faktiskt) hade det skett anonymt.
Oavsett huruvida man har grönt ljus denna besluts-och det verkar han har-det finns inte ett enda skäl till varför detta inte kunde ha varit så effektiva i anonymitet. I själva verket, om det verkliga syftet med artikeln är att undanröja tabubelagt pornografi missbruk, skulle det ha varit mer effektivt att lägga upp en bild av mannen. Han är normal kille med stigma, trots allt. (Jag vill inte veta makes identitet-Jag säger att bara för att visa att det inte fanns någon verklig nytta för inlärning Bethany identitet.)
Jag önskar Bethany och make all lycka, och jag hoppas verkligen att de övervinner sina prövningar. Jag hoppas att vad folk tar från Betania berättelse är att även pornografi är destruktivt, är lika destruktiv den gemensamma Mormon inställning till pornografi missbruk. Fysiska och sexuella övergrepp är grund för skilsmässa. Alkoholism och drogmissbruk kan vara grund för skilsmässa. I många fall, sexuella handlingar med en partner än din make är grund för skilsmässa. Titta samtyckande vuxna har sex på en glödande skärm är inte grund för skilsmässa. Pornografi kan eller inte kan vara en katalysator för någon eller alla av dem, men det pornografi i sig är inte skäl för skilsmässa.
07:05 den 21 januari 2011
Tack kränkt! Detta behövde sägas.
Även pornografi kan kännas som ett svek, tror jag inte Bethany svek skall ogillas heller. Hennes man anförtrodde henne. Han delade sin personliga kamp med henne och det första hon gör är att gå och kalla henne mamma? Vi ska lämna vår far och mor och hålla sig till vår make. På svek skala, vädra din mans svagheter till din familj och vänner (och nu Internet) verkar vara en mycket större synd och mer skadligt för ett förhållande än porr. Att Bethany make gick med på att detta bara bevisar hur mycket han har browbeaten över detta. Varje människa som skulle möjliggöra detta måste inte ha mycket värdighet kvar.
03:07 den 21 januari 2011
Denna form av avslöjande verkar inte bara olämpligt, det verkar också saknas i någon eftertanke. Hur är det med barn, barnbarn osv i Betania och "make" (som om det finns en slöja av hemlighetsmakeri här ... hur många Bethanys bor i Mesa, är 31 år gammal, och matcha bilden publicerad?)? Är detta den skriftliga arv du skulle vilja bli ihågkommen för?
Jag skulle råda utgivarna av den här webbplatsen erbjudande att ta bort personliga detaljer och göra den anonyma så snart som möjligt. Saker, trots allt, "go viral" och detaljerna häri är alltför specifika för att skydda denna familj. Och jag inte tänker på Betania och "Husband", per se, men barnen nu och ännu viktigare i framtiden.
16:36 den 21 januari 2011
Jag är så tacksam för Bethany s artikel. Jag hade en sådan känsla av frid och tacksamhet medan du läser, och en tröst i mitt hjärta att min egen situation kommer att vara okej. Det ger mig hopp om att andra är att hitta sin väg genom detta och att jag också kan finna helande för mitt brustna hjärta.
När jag läser igenom dessa senaste kommentarer jag hade en växande ångest i maggropen. Borta var den fredliga känslan av Anden. Jag är säker på att det fanns mycket bön och andlig kontemplation göras av denna söta paret när de ansåg att dela sin historia för oss alla att höra. Jag är säker på att det var inte utan sann inspiration som Bethany bar sitt hjärta och själ för att hjälpa, ja hjälp, andra. Gilla mig.
Är det för någon annan att säga Andens viskningar till hennes hjärta var osant?
Är det för någon annan att säga att min blåmärken och misshandlade hjärta, den förödelse jag har känt år efter år, gång på gång, och de överväldigande skadliga känslor jag har för att vara un-valda, oälskad, föga uppskattad, ointressant, onödigt och slutligen förrådde är inte skäl för tankar på att lämna min man?
Nej, det är min egen situation. Min egen kamp. Och mitt eget beslut.
Som jag är säker på Betania gjorde med beslutet om att hjälpa till med den här artikeln kommer jag att vända sig till fasta och bön, att min kunskap om försoningen och vad det betyder för mig, och med hjälp av den personliga uppenbarelse jag har rätt till, Jag kommer att göra mitt beslut och jag vet att det är rätt för mig.
Det får inte vara valet andra skulle ha gjort i sin egen situation, men min väg är annorlunda än någon annan. Såsom är Bethanys. Jag tror att en del av hennes väg var att stärka mig i dag. Och för att påminna mig om att Frälsaren är medveten om mig och min kamp.
Tack Bethany. Du har tagit mitt hjärta och gett mig hopp. Jag är tacksam för dig och ditt mod.
17:07 den 21 januari 2011
Jag håller med kränkt, Marci och SM. Det är mycket olämpligt för dig att avslöja något mycket privat och personligt med världen och inte hanterar detta som ett par med möjliga rådgivning, vilket är en privatsak. Om någon skadar det förtroende och integritet i den relationen ytterligare, det är Bethany. Ingen annan behöver bjudas in i ditt sovrum! Inte ens en mormonkyrkan ledare som inte har någon tidigare professionell rådgivning erfarenhet!
05:33 den 21 januari 2011
Vissa affischer har kommenterat Bethany tapperhet i att komma ut om det här, men jag tror att personen glöms bort här är hennes make. Hur förhåller han sig till denna beskrivning? Gav han hans tillåtelse för henne att dela detta eller har han kunnat dela hans åsikter?
Ledsen att stapla på, men jag måste hålla med andra affischer. Detta är en personlig fråga inom ett äktenskap. Medan Bethany verkligen är rätt att skriva om sina personliga erfarenheter, men kan inte undvika konsekvenserna av att dela intima detaljer om hennes äktenskap med online-världen. Anonymiteten kan ha varit ett klokt drag här.
06:38 den 21 januari 2011
@ Förvirrad
Du gör en bra poäng, men jag tror att du måste fortfarande hålla språket respektabel.
Poängen om barnen och familjen är särskilt relevant. Jag ser bara inte varför det är en bra idé att gå allmänheten när du vet att dina barn och släktingar kan se det här i flera år framöver.
Dessutom tror jag att ibland LDS par skapar ett sexliv som är uppbyggt som ett korthus. Ett felsteg, som tittar på porr, gör huset kraschen ner. Samma sak kan inte ske med en icke-LDS par (eller kanske det skulle). Men när äktenskap och intimitet är knutet alltför nära med andlighet (som i vår religion är knuten till strävan efter renhet och perfektion) då människor kan sätta sig upp för misslyckande.
Med det sagt, vill jag inte att minimera de skador som porr kan orsaka. Men jag tror att det också måste undersökas varför delstaten Utah har en otroligt hög hastighet porr användning. Tydligt Bethany inte blåser av locket av någonting. Porr är vanligt diskussionsämne i kyrkan - förmodligen alltför vanligt. Den nuvarande strategin fungerar inte.
Lösningen ligger med en sundare inställning till sex och praktiska lösningar för att stävja konsumtion. Uppenbarligen finns internet filter, men det finns också program som kommer att berätta exakt vad folk söker på på datorn. Med internet filter och programvara som övervakar Internetanvändningen bör krävas på varje dator i en LDS hushåll och den kvinnliga chefen för hushållet bör vara det enda som håller lösenorden till programvaran. Sant, var porr ett problem före mitten av 90-talet, men det var inte problemet det är nu.
19:12 den 21 januari 2011
Från MWP administratör: Relevant att peka # 3 i våra Kommentera riktlinjer, har flera synpunkter tagits bort från det här inlägget. Framtida commenters bör vara medvetna om att Betania och make arbetat tillsammans för att ta beslutet att dela sin historia med oss. I själva verket, Make kommentarer sig i denna tråd.
Eventuella framtida kommentarer som kritisera deras beslut eller sin religiösa övertygelse kommer att raderas.